Ministrul Educației, Ligia Deca, în urma modificărilor aduse prin Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, a anunțat o serie de măsuri menite să îmbunătățească calitatea educației în România. Printre acestea se numără reducerea efectivelor de elevi în clasele din învățământul preuniversitar, ceea ce a condus la creșterea numărului de formațiuni de studiu cu 2.474 în învățământul de masă și cu 96 în învățământul special.
Ministrul Educației dezvăluie că aceste măsuri vin într-un context în care România se confruntă cu provocări majore în ceea ce privește participarea copiilor la educație, mai ales în zonele rurale și în comunitățile marginalizate. Conform Raportului de țară din 2020 al Comisiei Europene, doar 15,7% dintre copiii sub trei ani sunt înscriși în servicii formale de îngrijire, iar participarea copiilor cu vârste între patru ani și școlarizare obligatorie, deși a crescut la 89,6% în 2017, rămâne sub media europeană de 95,4%.
Ministrul Educației, pentru a remedia aceste probleme, a inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și în Programul Operațional Educație și Ocupare (POEO) măsuri pentru creșterea capacității de cuprindere a copiilor cu vârste de la naștere până la șase ani. Printre investițiile majore se numără construirea a 110 creșe noi și înființarea unor servicii complementare în zonele defavorizate, care vor fi disponibile începând cu anul școlar 2024-2025.
Totodată, pentru a asigura un acces mai larg la educație și a răspunde cerințelor tot mai mari de înscriere în învățământul antepreșcolar și preșcolar, Ministerul Educației propune suplimentarea cu 7.800 de posturi a personalului din învățământul preuniversitar de stat. Aceasta include și posturi destinate învățământului special, precum și centrelor județene și municipale de resurse și asistență educațională.
Ministrul Educației spune că, pe lângă acestea, suplimentarea cu 84 de posturi la nivelul inspectoratelor școlare va permite o mai bună gestionare a datelor raportate de unitățile de învățământ și va facilita implementarea proiectelor finanțate prin PNRR. Scopul final al acestor măsuri este asigurarea dreptului la educație pentru toți copiii.
Inclusiv pentru cei cu cerințe educaționale speciale, reducerea abandonului școlar și îmbunătățirea calității educației în ansamblu. Aceste schimbări reprezintă pași importanți în direcția creării unui sistem educațional mai inclusiv și mai eficient, capabil să răspundă nevoilor diverse ale copiilor din România.
This post was last modified on aug. 25, 2024, 8:11 AM 08:11