Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a prezentat detalii despre un nou concept implementat in sistemul de invatamant preuniversitar din Romania: consortiile scolare. Acestea sunt structuri asociative formate din doua sau mai multe unitati de invatamant, fara personalitate juridica, constituite pe baza unui contract de parteneriat.
Ministrul Educatiei declara si ca unitatile de invatamant care fac parte dintr-un consortiu scolar vor beneficia de mai multe avantaje importante: personalul didactic angajat in unitatile membre ale consortiului va avea prioritate in etapele de mobilitate ale acestora, facilitand astfel mutarile si redistribuirea resurselor umane intre scoli.
Ministrul Educatiei aduce in atentie si faptul ca unitatile de invatamant din consortiu vor avea acces comun la diverse resurse materiale, inclusiv spatii pentru procesul educational, biblioteci, ateliere scolare, ferme didactice, camine, internate, cantine si cluburi pentru elevi. Acest lucru va permite o optimizare a utilizarii resurselor si va facilita un mediu educational mai bine echipat.
Ministrul Educatiei nu uita sa vorbeasca si despre faptul ca rezultatele invatarii si evaluarile acestora vor fi recunoscute reciproc intre unitatile din consortiu, asigurand o continuitate si coerenta in parcursul educational al elevilor. Consortiul scolar va fi condus de un consiliu director, compus din directorul fiecarei unitati de invatamant partenere si cate doi reprezentanti desemnati din cadrul consiliului de administratie al fiecarei scoli implicate.
Ministrul Educatiei a subliniat importanta cadrului unitar oferit de Regulamentul de organizare si functionare a centrelor de excelenta si performanta sportiva, destinat cresterii calitatii activitatilor oferite elevilor cu performante academice si sportive deosebite.
Metodologia care reglementeaza infiintarea, organizarea si functionarea consortiilor scolare pune accent pe asigurarea calitatii educatiei, cu scopul de a crea conditii optime pentru formarea si dezvoltarea competentelor-cheie ale elevilor, precum si pentru o profesionalizare progresiva, conform profilului educational specific fiecarui nivel de invatamant.
Ministrul Educatiei a pus in vedere ca asocierea in consortii scolare se realizeaza in baza unor criterii stricte, mentionate in anexa metodologiei, iar decizia de a forma un consortiu se ia la nivelul consiliilor de administratie ale unitatilor de invatamant. Contractul de parteneriat care sta la baza acestor consortii este un element esential pentru buna functionare a acestora, facilitand colaborarea si resursele comune intre scoli, fie ele de stat sau particulare, autorizate sau acreditate.