Ministrul Educatiei, Ligiei Deca, a anuntat elaborarea unui unui nou ordin ministerial extrem de important, al carui singur scop este de a facilita aprobarea calendarului de organizare si desfasurare a examenului national pentru definitivare in invatamantul preuniversitar pentru anul scolar 2024-2025. Acest examen reprezinta un pas esential in cariera cadrelor didactice, confirmand pregatirea profesionala si competentele necesare pentru a preda in sistemul de invatamant preuniversitar.
Ministrul Educatiei a stabilit ca examenul se va desfasura in conformitate cu prevederile Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, se vor aplica dispozitiile din Metodologia-cadru de organizare si desfasurare a examenului national pentru definitivare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.434/2020, cu modificarile si completarile ulterioare.
Calendarul examenului, care este anexat ordinului si face parte integranta din acesta, stabileste termenele si etapele pe care candidatii trebuie sa le parcurga. Printre acestea se numara inscrierea la examen, sustinerea probelor scrise si practice, precum si afisarea rezultatelor.
Ministrul Educatiei afirma ca este important de mentionat ca, in functie de numarul candidatilor inscrisi pentru sesiunea 2025, Comisia nationala de examen are dreptul sa modifice anumite date din calendar. Astfel, afisarea rezultatelor initiale, perioada pentru depunerea si solutionarea contestatiilor, precum si afisarea rezultatelor finale pot fi reprogramate. Aceasta flexibilitate asigura o organizare eficienta si adaptata nevoilor reale ale procesului de examinare.
Inspectoratele scolare si Directia Generala Management Resurse Umane si Retea Scolara sunt responsabile de implementarea si monitorizarea prevederilor acestui ordin. Aceste institutii vor coordona activitatile la nivel local, asigurand ca toti candidatii sunt informati corespunzator si ca procesul de examinare se desfasoara in conditii optime.
Ministrul Educatiei spune ca in plus fata de organizarea examenului de definitivat, ordinul prevede si termene pentru inregistrarea si solutionarea solicitarilor de modificare a structurii retelei scolare pentru anul scolar 2025-2026. Astfel, intre 1 septembrie si 15 octombrie 2025, se vor putea depune solicitarile prevazute la articolul 8 alineatul (2) din Metodologia privind procesul de organizare a retelei scolare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 6.800/2023.
Pentru unitatile de invatamant de masa care se afla in situatiile mentionate la articolul 8 alineatul (3) din aceeasi metodologie, includerea in reteaua scolara pentru anul scolar 2025-2026 se va realiza in perioada cuprinsa intre data inceperii cursurilor si 15 octombrie 2025. Aceste masuri au ca scop optimizarea retelei scolare si asigurarea unui cadru educational adecvat pentru elevi.
Ministrul Educatiei subliniazaublicarea ordinului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, asigura transparenta si accesul public la informatiile oficiale. Cadrele didactice interesate sunt incurajate sa consulte documentul pentru a fi la curent cu toate detaliile privind examenul de definitivat si eventualele modificari ale structurii retelei scolare.
Examenul de definitivat reprezinta un moment crucial in dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice, certificand competentele pedagogice si metodice necesare pentru o cariera de succes in invatamant. Prin promovarea acestui examen, profesorii dobandesc dreptul de a preda pe perioada nedeterminata, contribuind astfel la stabilitatea si calitatea sistemului educational romanesc.
Profesorii care intentioneaza sa sustina examenul de definitivat in anul scolar 2024-2025 sunt sfatuiti sa se pregateasca temeinic si sa respecte termenele stabilite in calendar. Participarea activa la programele de formare continua si consultarea materialelor metodologice sunt esentiale pentru obtinerea unui rezultat favorabil.
Ministrul Educatiei, prin aprobarea calendarului examenului de definitivat si a termenelor pentru modificarea retelei scolare face pasi importanti in consolidarea sistemului de invatamant preuniversitar. Aceste masuri au rolul de a imbunatati calitatea educatiei si de a asigura un mediu propice dezvoltarii profesionale a cadrelor didactice.
This post was last modified on sept. 22, 2024, 6:40 PM 18:40