Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a anuntat recent un nou proiect de Hotarare de Guvern, care urmeaza sa fie adoptat in perioada urmatoare si urmeaza sa permita in mod oficial alocarea unor sume suplimentare din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pentru finantarea unor cheltuieli din invatamantul preuniversitar.
Ministrul Educatiei transmite ca aceasta masura vizeaza asigurarea drepturilor copiilor cu cerinte educationale speciale (CES) scolarizati in sistemul de invatamant preuniversitar. Prin Hotararea de Guvern adoptata, suma de 50.727 mii lei a fost alocata pentru suplimentarea bugetului destinat drepturilor copiilor cu cerinte educationale speciale.
Aceasta suma este distribuita astfel: 5.892 mii lei pentru copiii care frecventeaza invatamantul special de stat, 42.907 mii lei pentru copiii integrati in invatamantul de masa de stat si 1.928 mii lei pentru copiii scolarizati in invatamantul particular si confesional acreditat.
Ministrul Educatiei a subliniat ca aceasta decizie a fost luata in contextul in care numarul copiilor beneficiari de sprijin este in continua crestere, iar eliberarea certificatelor de orientare scolara si profesionala s-a efectuat pe parcursul anului scolar 2023-2024 si continua si in 2024-2025. Astfel, alocarea bugetara initiala nu a fost suficienta pentru a acoperi necesitatile tuturor copiilor cu cerinte educationale speciale.
Ministrul Educatiei a mentionat ca autoritatile au primit numeroase solicitari din partea inspectoratelor scolare pentru acordarea acestei forme de sprijin tuturor copiilor identificati cu cerinte educationale speciale, ceea ce a impus o reevaluare si o suplimentare a fondurilor alocate initial.
Ligia Deca a evidentiat importanta investitiilor constante in educatia copiilor cu CES, mentionand ca acest sprijin financiar nu doar ca acopera drepturile acestor copii, dar contribuie si la integrarea lor eficienta in sistemul de invatamant, fie el special, de masa sau particular.
Ministrul Educatiei a subliniat ca educatia incluziva este un obiectiv strategic pentru Ministerul Educatiei, iar finantarea corespunzatoare a drepturilor copiilor cu CES reprezinta un pas esential pentru a atinge acest obiectiv. De asemenea, ministrul a mentionat ca acest sprijin se adreseaza si nevoilor speciale ale familiilor copiilor, care au nevoie de un mediu educativ adecvat si de resurse suficiente pentru a-si sustine copiii.
Printr-un proiect de act normativ, se propune suplimentarea bugetului autoritatilor administratiei publice locale cu suma de 64.315 mii lei, pentru finantarea unitatilor de invatamant de stat si particular confesional acreditat.
Din aceasta suma, 58.461 mii lei vor fi destinati finantarii unitatilor de invatamant de stat, iar 5.854 mii lei pentru finantarea unitatilor de invatamant particular si confesional. Aceasta masura este menita sa asigure continuitatea procesului educational pentru toti elevii si sa garanteze accesul egal la resursele educationale necesare, indiferent de tipul de institutie in care sunt scolarizati.
Ministrul Educatiei a adaugat ca Ministerul Educatiei va continua sa colaboreze cu autoritatile locale si inspectoratele scolare pentru a monitoriza si evalua nevoile copiilor cu CES, astfel incat fondurile sa fie alocate in mod eficient si sa raspunda cat mai bine cerintelor reale ale acestora.
Proiectul prevede si autorizarea Ministerului Finantelor de a introduce modificarile necesare in volumul si structura bugetului de stat pe anul 2024, pentru a reflecta aceste suplimentari bugetare. Modificarile vor permite ca aceste sume suplimentare sa fie directionate in mod corespunzator catre autoritatile locale, astfel incat acestea sa poata acoperi cheltuielile necesare pentru a asigura accesul la educatie al tuturor copiilor cu cerinte speciale, indiferent de mediul in care sunt scolarizati.
Suplimentarea bugetului pentru educatia copiilor cu cerinte educationale speciale reprezinta un pas important in directia asigurarii unui sistem de invatamant incluziv si echitabil. Masurile adoptate de Guvern au ca scop sa garanteze ca fiecare copil, indiferent de nevoile sale specifice, are acces la educatie si la resursele necesare pentru a se dezvolta si a-si atinge potentialul maxim.
This post was last modified on oct. 14, 2024, 6:58 PM 18:58