Ministrul Educatiei, Ligia Deca, anunta o hotarare extrem de importanta pe care a luat-o ministerul pe care il conduce, iar asta deoarece in colaborare cu UNICEF si Directia Generala pentru Sprijinirea Reformelor Structurale a Comisiei Europene (DG REFORM), a lansat recent proiectul „Politici si resurse pentru scoli sigure si suportive”.
Ministrul Educatiei transmite ca acest proiect, finantat de Uniunea Europeana prin Instrumentul de Suport Tehnic, se va desfasura pe o perioada de doi ani si are ca scop promovarea unui mediu scolar sanatos, sigur si incluziv. Proiectul vizeaza integrarea invatarii sociale si emotionale, sprijinului psihosocial si sanatatii mintale in cultura si practica fiecarei scoli.
Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a subliniat importanta acestui proiect in cadrul unui discurs oficial. „Asigurarea unui mediu primitor si sustinerea dezvoltarii socio-emotionale a copiilor trebuie sa devina una dintre prioritatile comunitatilor scolare. Ministerul Educatiei vine in sprijinul profesorilor si al directorilor cu resurse dedicate, la standarde europene, care vor fi elaborate si pilotate in cadrul acestui proiect,” a declarat Ligia Deca.
In cadrul proiectului, vor fi dezvoltate instrumente personalizate, precum ghiduri, recomandari si programe de formare pentru cadrele didactice, astfel incat acestea sa poata integra activitati pentru dezvoltarea competentelor sociale si emotionale ale elevilor. O atentie speciala va fi acordata promovarii utilizarii responsabile a tehnologiei si retelelor sociale.
Un alt aspect esential al proiectului este identificarea si sprijinirea elevilor care necesita asistenta psiho-sociala specializata. Psihologii si alti profesionisti vor fi implicati pentru a oferi sprijin acestor elevi, contribuind astfel la reducerea riscului de abandon scolar si imbunatatirea performantelor academice.
Ministrul Educatiei mentioneaza ca proiectul prevede, de asemenea, realizarea unui program-pilot in 8-10 scoli, care va testa instrumentele dezvoltate in cadrul initiativei. In plus, o analiza reprezentativa la nivel national va evalua starea de bine a elevilor si competentele lor sociale si emotionale. Bunele practici europene vor servi ca model pentru imbunatatirea acestor aspecte in scolile din Romania.
Partenerii internationali ai proiectului, inclusiv Comisia Europeana si UNICEF, au salutat aceasta initiativa. Nathalie Berger, director pentru sprijinirea reformelor statelor membre din cadrul DG REFORM, a evidentiat importanta colaborarii la nivel european: „Acest proiect al Instrumentului de Sprijin Tehnic este de mare importanta pentru agenda noastra europeana, plasandu-se la intersectia prioritatilor pentru educatie si sanatate mintala.”
Reprezentanta UNICEF in Romania, Anna Riatti, a subliniat rolul esential al scolilor in promovarea sanatatii mintale: „Bunastarea emotionala a copiilor este esentiala pentru dezvoltarea lor, iar scolile pot juca un rol decisiv in promovarea invatarii socio-emotionale si in asigurarea unor medii de invatare sigure.”
Proiectul „Politici si resurse pentru scoli sigure si suportive” reprezinta un pas important pentru imbunatatirea mediului educational din Romania. Prin colaborarea cu partenerii europeni si utilizarea unor resurse dedicate, autoritatile romane spera sa creeze un sistem educational care sa promoveze in mod activ sanatatea mintala si bunastarea elevilor, asigurand astfel sustenabilitatea pe termen lung a rezultatelor obtinute.