Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a anuntat lansarea in consultare publica a unui nou act normativ ministerial, iar asta deoarece el prevede in mod oficial implementarea in Romania a unei noi metodologii destinate monitorizarii, identificarii, evaluarii, prevenirii si combaterii segregarii scolare in invatamantul preuniversitar.
Ministrul Educatiei transmite ca aceasta initiativa vine ca raspuns la necesitatea de a asigura un mediu educational echitabil si incluziv pentru toti elevii, indiferent de etnie, dizabilitati, cerinte educationale speciale (CES), statut socioeconomic, apartenenta la categorii defavorizate, mediul de rezidenta sau performante scolare.
Elemente principale ale metodologiei propuse includ stabilirea unor etape clare si a unor indicatori specifici pentru monitorizarea atat restransa, cat si extinsa a fenomenului de segregare scolara, dar si definirea rolurilor si responsabilitatilor pentru inspectoratele scolare si unitatile de invatamant in procesul de desegregare.
Ministrul Educatiei vorbeste si despre implementarea unor strategii eficiente pentru prevenirea aparitiei cazurilor de segregare si interventia prompta in situatiile identificate, in atentie fiind si elaborarea unui plan concret care sa ghideze actiunile de desegregare la nivel national.
Metodologia reglementeaza monitorizarea, identificarea, evaluarea si prevenirea segregarii scolare, precum si interventiile necesare in cazurile existente. Aceasta stabileste cadrul general pentru actiunile de prevenire si monitorizare, calendarul aferent si detaliaza actiunile ce trebuie intreprinse in unitatile de invatamant preuniversitar.
Ministrul Educatiei transmite ca documentul precizeaza obligatiile privind desegregarea scolara care revin unitatilor de invatamant, inspectoratelor scolare judetene (ISJ), Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB), Comisiei Nationale pentru Desegregare Scolara (CNDS), Ministerului Educatiei si altor institutii aflate in coordonarea sau subordonarea ministerului.
Analiza segregarii scolare se va realiza la nivelul fiecarei clase sau grupe de studiu. Formatiunile de invatamant cu frecventa redusa, seral sau cele din cadrul programelor de tip “A doua sansa” nu vor fi incluse in calculul indicatorilor si scorurilor la nivelul unitatii de invatamant. Acestea vor fi evaluate separat, urmarindu-se un set specific de indicatori prevazut in metodologie.
In cadrul actiunilor de monitorizare si evaluare sau de prevenire si interventie in cazuri de segregare scolara, unitatile de invatamant vor colecta, stoca si procesa date cu caracter personal. Scopul prelucrarii acestor date este exclusiv prevenirea segregarii scolare. Este obligatorie asigurarea protectiei si confidentialitatii acestor informatii de catre toate partile implicate in proces.
Ministrul Educatiei transmite ca prin implicarea activa a unitatilor de invatamant, a inspectoratelor scolare si a altor institutii relevante, se doreste crearea unui mediu in care fiecare elev sa beneficieze de oportunitati egale de invatare si dezvoltare. Implementarea eficienta a acesteia va contribui la reducerea inegalitatilor si la promovarea unui mediu educational bazat pe respect, diversitate si incluziune.
This post was last modified on oct. 26, 2024, 11:35 AM 11:35