Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a emis recent un ordin ministerial prin care se aproba o serie de masuri normative extrem de importante cu privire la metodologia de finantare a invatamantului superior dual organizat de institutiile de invatamant superior de stat din Romania.
Ministrul Educatiei afirma in mod oficial ca aceasta metodologie reglementeaza finantarea din bugetul Ministerului Educatiei pentru derularea activitatilor de invatamant superior dual, ce vizeaza dezvoltarea competentelor profesionale de nivel 5, 6, 7 si 8.
Ministrul Educatiei subliniaza in ordin ca metodologia prevede alocarea fondurilor pentru desfasurarea activitatilor de invatare, predare, aplicative, cercetare si evaluare, in parteneriat intre institutiile de invatamant superior acreditate si operatorii economici.
Aceste activitati se desfasoara in cadrul unui consortiu de invatamant dual, care stabileste conditiile de colaborare, drepturile si obligatiile partenerilor, precum si costurile asumate de acestia. Parteneriatul dintre institutiile de invatamant si operatorii economici este esential pentru asigurarea succesului acestui tip de educatie, prin oferirea unui cadru organizat si clar pentru dezvoltarea abilitatilor practice ale studentilor.
Ministrul Educatiei sustine ca in cadrul invatamantului superior dual, curriculumul este structurat pentru a include atat activitati de invatare teoretica, cat si activitati de invatare prin munca. Responsabilitatea pentru organizarea activitatilor de predare si evaluare revine institutiilor de invatamant superior, in timp ce operatorii economici asigura partea practica a invatarii, astfel incat studentii sa isi poata dezvolta abilitatile necesare pentru viitoarele cariere.
Activitatile de cercetare si aplicative pot fi realizate atat in cadrul universitatilor, cat si la sediile partenerilor economici. Acest model de educatie imbina teoria cu practica si contribuie la formarea unor specialisti bine pregatiti, capabili sa raspunda cerintelor actuale ale pietei muncii.
Ministrul Educatiei stabileste prin ordin ca invatamantul superior dual se organizeaza atat ca invatamant cu frecventa, cat si cu frecventa redusa, in functie de ciclul de studii, permitand astfel flexibilitate pentru studentii care doresc sa se implice activ in mediul profesional. Flexibilitatea acestui tip de invatamant este deosebit de importanta pentru studentii care doresc sa combine studiile cu activitatea profesionala, astfel incat sa poata obtine o pregatire completa si relevanta.
Finantarea acestor programe se va realiza prin proceduri similare celor pentru finantarea invatamantului superior clasic, iar metodologia va fi adoptata anual de Comisia Nationala pentru Finantarea Invatamantului Superior (CNFIS), prin ordinul ministrului educatiei.
Aceasta masura vine in sprijinul unei mai bune integrari a tinerilor pe piata muncii si a incurajarii formarii profesionale continue, fiind un raspuns la nevoile economiei moderne pentru forte de munca bine pregatite si cu experienta practica.
Ligia Deca a subliniat faptul ca aceste masuri sunt esentiale pentru a asigura o educatie de calitate si pentru a forma specialisti care sa contribuie activ la dezvoltarea economiei nationale.
Implementarea acestei metodologii va permite studentilor sa beneficieze de o pregatire completa, combinand cunostintele teoretice cu experienta practica acumulata direct in domeniul lor de studiu.