Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a anuntat un nou pas important in reforma sistemului de educatie din Romania, deoarece urmeaza sa fie infiintat Centrului National pentru Curriculum si Evaluare (CNCE) si reinfiintat Institutului de Stiinte ale Educatiei (ISE). Decizia vine ca urmare a desfiintarii Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie, structura care reunea activitati diverse si care va fi acum impartita pentru o mai buna eficienta.
Ministrul Educatiei a declarat: “Actualul Centru National de Politici si Evaluare in Educatie reunea doua structuri cu activitati total diferite: Unitatea de Cercetare in Educatie, cu atributii in realizarea si promovarea de studii si cercetari pentru fundamentarea deciziilor de politici publice in educatie, si Directia Curriculum, Evaluari si Examene, cu atributii in dezvoltarea de curriculum si evaluarea in educatie.
Infiintarea Centrului National pentru Curriculum si Evaluare si reinfiintarea Institutului de Stiinte ale Educatiei sunt, asadar, un raspuns firesc la necesitatea unei abordari institutionale diferite, in raport cu specificul activitatii fiecarei entitati”.
Centrul National pentru Curriculum si Evaluare (CNCE) va avea responsabilitati majore in coordonarea elaborarii si revizuirii periodice a curriculumului national, precum si in coordonarea sistemului national de evaluare si examinare in invatamantul preuniversitar.
Ministrul Educatiei mentioneaza ca printre atributiile noi ale CNCE se numara si coordonarea stiintifica a curriculumului pentru invatamantul preuniversitar special si programul “A doua sansa”, precum si gestionarea unor platforme dedicate evaluarii elevilor.
CNCE va gestiona si evaluarea manualelor pentru elevi si a materialelor auxiliare destinate invatamantului preuniversitar special, asigurandu-se ca acestea sunt adecvate nevoilor specifice ale elevilor din aceste categorii. De asemenea, CNCE va contribui la stabilirea standardelor de alfabetizare functionala si va sprijini dezvoltarea programelor de formare continua pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar.
Ministrul Educatiei confirma ca institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) va juca un rol important in realizarea si promovarea studiilor si a cercetarilor necesare pentru intelegerea proceselor educationale si fundamentarea deciziilor de politici publice. ISE va participa la realizarea de studii si cercetari nationale si internationale, contribuind la evaluarea rezultatelor si a impactului strategiilor si politicilor publice in educatie.
ISE va contribui la diseminarea rezultatelor cercetarii stiintifice in randul cadrelor didactice, oferind astfel suport specializat pentru dezvoltarea continua a acestora. De asemenea, institutul va colabora cu organizatii internationale, precum OCDE, pentru realizarea evaluarilor internationale ale elevilor si cadrelor didactice.
Ministrul Educatiei a subliniat importanta unei abordari institutionale diferentiate pentru a raspunde specificului activitatii fiecarui domeniu. “Recunoastem, pe de o parte, importanta activitatilor de cercetare in educatie, si, pe de alta parte, a celor de dezvoltare a unui curriculum care sa raspunda nevoilor actuale ale societatii, insotit de un proces de evaluare racordat la standardele internationale”, a adaugat ministrul.
Ministerul Educatiei doreste sa eficientizeze procesele de dezvoltare si evaluare a curriculumului si sa aduca un plus de rigoare in fundamentarea politicilor publice, oferind o baza stiintifica solida pentru reformele necesare sistemului de invatamant romanesc. Aceasta reforma vine in contextul unei nevoi tot mai acute de adaptare a educatiei la cerintele pietei muncii si la provocarile sociale actuale.
This post was last modified on oct. 30, 2024, 10:25 AM 10:25