Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a anuntat recent pregatirea pentru adoptare a unui nou Ordin ministerial privind Reglementarea Aeronautica Civila Romana RACR-AZAC, “Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile”, editia a 2-a din 2024. Aceasta reglementare aduce o serie de modificari semnificative in domeniul certificarii si intretinerii aeronavelor care nu intra sub incidenta reglementarilor europene, avand ca scop imbunatatirea sigurantei si uniformizarea cerintelor de navigabilitate pentru aceste aeronave.
Sorin Grindeanu transmite ca acesta este un pas important in modernizarea reglementarilor aeronautice nationale si in alinierea acestora la cele mai bune practici internationale. Reglementarea aeronautica civila romana RACR-AZAC, editia 2/2024, este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin si stabileste clarificarile necesare asupra cerintelor de navigabilitate pentru aeronavele civile care nu detin un certificat de tip emis de EASA (Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatiei).
Cerintele sunt structurate pe doua capitole principale, si anume navigabilitatea initiala si continuitatea navigabilitatii. Navigabilitatea initiala se refera la cerintele necesare pentru ca o aeronava sa poata fi certificata pentru zbor, in timp ce continuitatea navigabilitatii se concentreaza pe mentinerea aeronavei in stare de functionare sigura pe toata durata sa de utilizare.
Sorin Grindeanu transmite si ca Regia Autonoma “Autoritatea Aeronautica Civila Romana” (AACR) va elabora procedurile specifice pentru aplicarea prevederilor reglementarii, urmand ca acestea sa fie publicate pe pagina web oficiala a AACR, www.caa.ro, in termen de sase luni de la publicarea ordinului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceste proceduri vor fi esentiale pentru asigurarea aplicarii uniforme si eficiente a noilor cerinte si pentru a oferi sprijin organizatiilor din domeniul aviatiei care trebuie sa se conformeze noilor reglementari.
Noua editie a reglementarii asigura, de asemenea, incorporarea problemelor si inadvertențelor identificate de personalul AACR in cadrul activitatilor de inspectie si audit efectuate la organizatiile de management al continuitatii navigabilitatii si la organizatiile de intretinere pentru aeronavele mentionate in Anexa I la Regulamentul (UE) nr. 2018/1139.
Astfel, se urmareste o imbunatatire continua a standardelor de siguranta si a conformitatii cu cerintele aplicabile, pe baza experientei acumulate in activitatile de inspectie si audit.
Deasemenea, reglementarea aduce clarificari si completari in ceea ce priveste obligatiile operatorilor si ale organizatiilor de intretinere pentru aeronavele civile, stabilind proceduri clare si masuri care trebuie adoptate pentru a asigura ca aeronavele raman in stare de navigabilitate pe toata durata de operare.
In acest context, noile cerinte vor contribui la o crestere a transparentei si a responsabilitatii in randul operatorilor de aeronave civile din Romania. La intrarea in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 806/2007, care aproba prima editie a reglementarii RACR-AZAC, va fi abrogat.
Sorin Grindeanu mentioneaza in ordin ca prima editie, publicata in Monitorul Oficial in 2007, trata domeniul certificarii si intretinerii aeronavelor care nu intrau sub incidenta Regulamentului (CE) nr. 216/2008 si ulterior ale Regulamentului (UE) nr. 2018/1139. Abrogarea vechii reglementari si inlocuirea acesteia cu noua editie reflecta evolutia cerintelor de siguranta si nevoia de adaptare la conditiile actuale ale industriei aviatice.
Sorin Grindeanu a subliniat ca noua reglementare este esentiala pentru uniformizarea modului de abordare a cerintelor de navigabilitate pentru aeronavele civile care nu sunt acoperite de reglementarile europene, asigurand astfel un nivel ridicat de siguranta pentru zborurile civile din Romania.
Deasemenea, ministrul a mentionat ca implementarea acestei reglementari va contribui la cresterea increderii publicului in siguranta transporturilor aeriene si la imbunatatirea imaginii industriei aviatice romanesti la nivel international. Uniformizarea cerintelor de navigabilitate reprezinta un pas important catre alinierea la standardele europene si internationale, asigurand astfel un cadru clar si eficient pentru operarea aeronavelor civile in Romania.
This post was last modified on dec. 6, 2024, 11:20 AM 11:20