Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a publicat o serie de informatii extrem de importante pentru milioane de parinti, profesori si elevi din toata Romania, iar asta pentru ca Asociatia Internationala pentru Evaluarea Performantelor Educationale (IEA) a lansat pe 4 decembrie 2024 raportul international Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023). Studiul, desfasurat in Romania de Universitatea din Bucuresti cu finantarea Ministerului Educatiei, aduce vesti pozitive pentru elevii romani si pentru sistemul de invatamant.
Ministrul Educatiei transmite in mod oficial ca, la nivelul claselor a IV-a, Romania a participat cu un esantion amplu de 130 de scoli, 156 de profesori de invatamant primar si 3.559 de elevi. Performantele elevilor romani au fost remarcabile: acestia au obtinut 526 de puncte la matematica, cu 32 de puncte peste media internationala de 494. Comparativ cu 2011, scorul mediului este cu 60 de puncte mai mare. De asemenea, 94% dintre elevi au atins cel putin nivelul minim de competenta, iar 16% au fost plasati la cel mai avansat nivel.
In domeniul stiintelor, elevii de clasa a IV-a au inregistrat un scor mediu de 526 de puncte, cu 21 de puncte mai mult fata de 2011. 93% dintre elevii romani au atins cel putin nivelul minim de competenta, iar 10% au excelat, fiind incadrati la cel mai avansat nivel de performanta.
Ministrul Educatiei aduce in atentie ca, la nivel gimnazial, Romania a participat cu 128 de scoli, 129 de profesori de matematica, 285 de profesori de stiinte si 3.722 de elevi de clasa a VIII-a. Scorul mediu obtinut la matematica a fost de 496 de puncte, depasind media internationala de 478 cu 18 puncte. Acesta reprezinta o crestere semnificativa fata de 2019, cand media era mai mica cu 18 puncte. 83% dintre elevi au atins cel putin nivelul minim de competenta, iar 9% au atins cel mai avansat nivel de performanta.
In ceea ce priveste stiintele, performantele au fost sub media internationala. Elevii romani au obtinut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internationala de 478. Scorul mediu a fost cu 4 puncte mai mic fata de 2019. Totusi, 79% dintre elevi au atins nivelul minim de competenta, iar 16% au fost incadrati la nivelul avansat.
Ministrul Educatiei, a salutat progresul realizat, subliniind importanta investitiilor in educatia matematica si stiintifica. „Rezultatele elevilor romani la matematica se imbunatatesc. Progresul semnificativ al elevilor de clasa a IV-a este imbucurator, dar pe termen mediu este important sa crestem proportia celor care ating un nivel mai avansat de competenta. Totodata, studiul ne confirma faptul ca trebuie sa investim mai mult in educatia matematica si stiintifica la gimnaziu”, a declarat Ligia Deca.
Ligia Deca a evidentiat rolul programelor guvernamentale precum Bursele de rezilienta, Programul National de Reducere a Abandonului Scolar (PNRAS), invatarea remediala si formarea profesorilor pentru alfabetizarea functionala. „Educatia matematica si stiintifica este esentiala pentru viitorul tinerilor nostri si al Romaniei”, a concluzionat ea.
Studiul TIMSS este organizat o data la patru ani si analizeaza comparativ competentele de matematica si stiinte (biologie, fizica, chimie) ale elevilor. In Romania, TIMSS 2023 a fost derulat de Laboratorul de Testare Educationala din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii din Bucuresti, cu sprijinul Ministerului Educatiei, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finantare Externa (UMPFE) si proiectul ROSE.