Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a anuntat in mod oficial o hotarare guvernamentala pe care a luat-o, pentru a demara procesul obisnuit de consultare publica pentru o noua schema de ajutor de stat menita sa sprijine tranzitia catre utilaje si echipamente cu emisii zero in sectorul transportului naval si aerian. Aceasta initiativa face parte din strategia Romaniei de a reduce impactul asupra mediului si de a creste eficienta energetica, in conformitate cu obiectivele Uniunii Europene.
Sorin Grindeanu spune ca noua schema, finantata prin Fondul pentru Modernizare, urmareste inlocuirea echipamentelor si utilajelor neperformante din punct de vedere energetic cu echipamente electrice sau cu emisii zero, contribuind astfel la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera generate de transporturi.
Potrivit ministrului Sorin Grindeanu, aceasta masura este aliniata cu pachetul european „Pregatiti pentru 55”, care vizeaza reducerea utilizarii combustibililor fosili si implementarea Acordului de la Paris.
Schema vizeaza doua directii principale de investitii: Achizitia de utilaje si echipamente aeroportuare cu emisii zero; Achizitia de echipamente pentru manipularea marfurilor in porturi si terminale, tot cu emisii zero. Aceste investitii au ca scop reducerea consumului de energie si promovarea utilizarii energiei regenerabile pentru incarcarea echipamentelor, ceea ce contribuie la cresterea sustenabilitatii in sectorul transporturilor.
Sorin Grindeanu mentioneaza ca bugetul total alocat acestei scheme este de 200 de milioane de euro, distribuit pe o perioada de mai multi ani, cu un buget mediu anual de 70 de milioane de euro. Ajutorul de stat poate acoperi pana la 100% din costurile eligibile, insa valoarea maxima pentru un beneficiar este de 12 milioane de euro. Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de catre beneficiari.
Printre beneficiarii eligibili se numara operatorii economici din porturi, companiile si regii autonome din sectorul transportului aerian, precum si microintreprinderile, intreprinderile mici, mijlocii si mari inregistrate in Romania. Acestea trebuie sa fie constituite legal si inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC).
Proiectele depuse vor fi evaluate in functie de doua criterii principale: Costul pe tona de CO2 redus (90% din punctaj); Utilizarea energiei regenerabile pentru incarcarea utilajelor (10% din punctaj). Procedura de selectie va fi una competitiva, iar proiectele cu punctaje mai mari vor avea prioritate in accesarea fondurilor.
Sorin Grindeanu transmite ca schema este valabila pana la 30 iunie 2029, oferind o perioada extinsa pentru implementarea proiectelor si tranzitia catre echipamente mai prietenoase cu mediul.
Sorin Grindeanu a declarat ca aceasta initiativa reprezinta un pas important in modernizarea sectorului transporturilor din Romania si contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor din Planul National Integrat in domeniul Energiei si Schimbarilor Climatice 2021-2030 (PNIESC).
“Investitiile in echipamente cu emisii zero sunt esentiale pentru reducerea dependentei de combustibili fosili si pentru cresterea sustenabilitatii sectorului transporturilor. Ne dorim sa incurajam operatorii economici sa participe activ la acest demers si sa contribuie la un viitor mai verde pentru Romania,” a afirmat ministrul Transporturilor.
This post was last modified on dec. 8, 2024, 4:35 PM 16:35