Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a semnat un ordin guvernamental foarte important, al carui principal obiectiv are in centru privind aprobarea Metodologiei de alocare si utilizare a fondului pentru dezvoltarea institutionala a institutiilor de invatamant superior de stat pentru anul 2025. Ordinul stabileste criterii stricte, aliniate standardelor internationale, pentru finantarea proiectelor specifice din invatamantul superior.
Ministrul Educatiei imentioneaza ca principalele criterii pentru alocarea fondului de dezvoltare institutionala sunt conforme cu standardele internationale si vizeaza, in primul rand, conformitatea proiectelor de dezvoltare institutionala cu politicile nationale.
Acestea includ armonizarea politicilor educationale institutionale cu prevederile Legii invatamantului superior nr. 199/2023 si legislatiei subsecvente, dezvoltarea politicilor de internationalizare a invatamantului, promovarea mobilitatii academice in spatiul european al educatiei si cercetarii stiintifice, precum si dezvoltarea parteneriatelor cu operatorii economici si comunitatile locale sau regionale.
Alte aspecte importante sunt dezvoltarea programelor de invatare inovativa in concordanta cu progresul stiintific, accesul neingradit la baze de cercetare si corelarea proiectelor cu planul strategic al institutiei aplicante.
Ministrul Educatiei afirma si ca un alt set de criterii se refera la calitatea proiectelor, evaluata pe baza obiectivelor definite, adecvarii mijloacelor propuse pentru atingerea acestora, fundamentarii bugetului si masurilor de asigurare a calitatii.
Deasemenea, impactul anticipat si sustenabilitatea efectelor proiectelor, precum si capacitatea institutiei de invatamant superior de a le implementa vor constitui factori decisivi in procesul de selectie. Toate institutiile de invatamant superior de stat, finantate din bugetul Ministerului Educatiei, sunt eligibile pentru a depune proiecte specifice de dezvoltare institutionala.
Aceste proiecte pot viza diverse domenii, precum cresterea echitatii sociale, incluziunea studentilor cu dizabilitati, corelarea ofertelor educationale cu cerintele pietei muncii, internationalizarea invatamantului superior si imbunatatirea calitatii activitatii didactice, inclusiv respectarea deontologiei si eticii academice.
Alte domenii eligibile includ dezvoltarea programelor de studii, sustinerea activitatilor societatilor antreprenoriale studentesti (SAS), functionarea infrastructurilor de suport, cum ar fi statiunile didactice sau bazele de practica, si dezvoltarea capacitatii institutionale pentru cercetare.
Ministrul Educatiei afirma ca evaluarea proiectelor va fi realizata de Consiliul National pentru Finantarea Invatamantului Superior (CNFIS), care poate apela la experti pe domenii specifice, inclusiv reprezentanti ai federatiilor studentesti nationale. Proiectele vor fi selectate conform listei ordonate transmise Ministerului Educatiei. Numarul maxim de proiecte aprobate pentru fiecare domeniu este de 35, asigurand o alocare echitabila si eficienta a fondurilor.
Prin aceasta initiativa, Ministerul Educatiei reafirma angajamentul de a sprijini dezvoltarea strategica a invatamantului superior, aliniindu-se standardelor internationale si raspunzand nevoilor actuale ale pietei educationale si economice din Romania.