Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat recent initierea unui nou ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii privind exploatarea si gestionarea traficului feroviar, document menit sa alinieze legislatia nationala la cerintele europene si sa raspunda observatiilor transmise de Agentia Uniunii Europene pentru Caile Ferate (ERA).
Sorin Grindeanu aduce in atentie ca aceste demersuri vin ca urmare a procesului amplu de „asanare” a normelor nationale de siguranta feroviara, initiat de ERA, precum si a necesitatii revizuirii legislatiei in vigoare pentru a asigura claritatea si coerenta cu prevederile europene.
Potrivit prevederilor art.16, alin. (2), lit. i) din Ordonanta de urgenta nr. 73/2019 privind siguranta feroviara, Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana (ASFR) are rolul de a monitoriza, promova si, daca este cazul, de a aplica si actualiza cadrul de reglementare in domeniul sigurantei, inclusiv sistemul de norme nationale.
Sorin Grindeanu transmite deasemea ca, de asemenea, conform art. 8, alin. (1), lit. (d) din aceeasi ordonanta, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor poate adopta sau propune noi norme nationale atunci cand o norma deja notificata trebuie sa fie revizuita.
La data de 27 august 2021, ERA a inaintat Romaniei o lista cu 40 de observatii cu privire la normele nationale propuse pentru introducerea in noua baza de date SRD (Single Rule Database). Printre acestea se regasesc si aspecte referitoare la Ordinul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului nr. 1816/2005 privind aprobarea Regulamentului pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare – nr. 005.
Sorin Grindeanu mentioneaza deasemenea ca, conform ERA, unele prevederi ale acestui act normativ pot fi transferate in procedurile interne ale administratorilor sau gestionarilor de infrastructura si, mai mult, exista suprapuneri cu legislatia europeana, precum si contradictii fata de specificatiile tehnice de interoperabilitate (STI).
In conformitate cu Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2023/1693 al Comisiei, pana la 28 iunie 2024, atat intreprinderile feroviare, cat si administratorii de infrastructura trebuie sa isi modifice sistemul de management al sigurantei pentru a respecta cerintele prevazute in anexa la acest regulament.
Sorin Grindeanu mentioneaza in ordin ca ASFR, consultand factorii implicati si partile interesate (inclusiv administratorul de infrastructura, operatorii de transport feroviar si gestionarilor de infrastructura feroviara), a demarat procesul de revizuire a OMTCT nr. 1816/2005. S-a ajuns la concluzia ca modificarile necesare pentru asigurarea conformitatii cu legislatia europeana sunt atat de numeroase incat se impune elaborarea unei norme noi si abrogarea actului normativ existent.
Conform art. 8, alin. (2) din OG nr. 73/2019, inainte de introducerea preconizata a noii norme nationale in sistemul juridic romanesc, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, la propunerea ASFR, trebuie sa transmita proiectul normei nationale atat ERA, cat si Comisiei Europene, pentru examinare, in termenele prevazute de art. 25, alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/796.
Acest demers presupune motivarea introducerii normei prin intermediul sistemului informatic corespunzator, conform art. 27 din Regulamentul (UE) 2016/796. In urma propunerii nr.1000/139/01.04.2024 a ASFR, inregistrata la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii cu nr.40906/01.11.2024, a fost intocmit proiectul de Ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii privind exploatarea si gestionarea traficului feroviar.
Sorin Grindeanu a precizat ca acest proiect necesita aprobarea sa, reprezentand un pas semnificativ in directia armonizarii legislatiei nationale cu cea europeana, precum si in cresterea sigurantei si eficientei transportului feroviar la nivel national.
This post was last modified on dec. 13, 2024, 7:59 PM 19:59