X

Organizarea de ULTIM MOMENT Semnata in Vigoare de Ministrul Educatiei pentru Invatamantul Romanesc

Ministrul Educatiei, Ligia Deca, a anuntat recent semnarea unui nou ordin guvernamental, document care stabileste in mod oficial in toata tara, o serie de cerinte minime clare pentru organizarea activitatilor de evaluare continua si sumativa a studentilor din invatamantul superior. Prin intermediul acestuia, se urmareste consolidarea accesului echitabil la studii universitare, asigurarea calitatii si corectitudinii proceselor de examinare, precum si respectarea principiilor invatarii centrate pe student.

Ministrul Educatiei specifica in noul ordin, care include o anexa cu standardele minime, institutiile de invatamant superior din Romania, impreuna cu Directia Generala Invatamant Universitar si Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS), sunt responsabile de implementarea prevederilor. Statul roman garanteaza fiecarui student acces la un proces educational incluziv, in care principiul egalitatii de sanse si absenta discriminarii sa fie pe deplin respectate.

Ordinul subliniaza ca functionarea invatamantului superior are la baza tratamentul nediscriminatoriu, precum si punerea in practica a metodelor didactice care pun studentul in centrul atentiei. Resursele electronice, platformele informatice si instrumentele de comunicare, folosite in conformitate cu legea, se vor integra in procesul educational doar daca respecta criteriile de calitate stabilite si aprobate de ARACIS.

Ministrul Educatiei a stabilit in documentul si o clarificaare in mod explicit pentrudiferenta dintre evaluarea sumativa si cea continua. Evaluarea sumativa, desfasurata la intervale mai mari (de regula la finalul unui semestru sau la examenele de incheiere a studiilor, pentru fiecare ciclu universitar), are rolul de a verifica in ce masura studentii si-au insusit cunostintele, abilitatile, simtul responsabilitatii si capacitatea de autonomie in domeniul studiat. Aceasta forma de examinare poate lua forma de examene, colocvii sau verificari periodice.

Pe de alta parte, evaluarea continua este un proces derulat in timpul semestrului, care monitorizeaza constant progresul studentilor prin teste intermediare, proiecte, teme individuale ori de echipa, prezentari sau referate. Acest tip de evaluare trebuie prezentat transparent in fisa disciplinei, incluzand si ponderea pe care o are in nota finala.

In ceea ce priveste desfasurarea activitatilor de evaluare, acestea trebuie sa aiba loc in spatiul universitar, in prezenta directa a studentilor si a cadrelor didactice, adaptat la particularitatile programelor de studii, ale domeniilor si ale ciclurilor universitare. Scopul este confirmarea oficiala a atingerii rezultatelor invatarii, raportate la standardele mentionate in fisa disciplinei.

Ministrul Educatiei afirma si ca fiecare institutie de invatamant superior va elabora o metodologie proprie, in limitele legii, pentru a detalia intregul proces de evaluare. Aceasta metodologie va preciza conditiile de sustinere a examenelor, procedurile, instrumentele folosite pentru evaluare (teste scrise, proiecte practice, prezentari etc.), criteriile de notare si standardele de calitate. Totodata, trebuie incluse masuri clare si transparente pentru prevenirea oricaror abateri de la integritatea academica, precum plagiatul, si sa stabileasca sanctiuni in cazul nerespectarii normelor etice.

Evaluarile pot fi organizate si online, insa doar in situatiile prevazute de lege, iar aceste forme de examinare vor fi clar precizate in fisa disciplinei. Mai mult, atunci cand se sustin examene de tip evaluare sumativa, este obligatorie prezenta a cel putin doua cadre didactice, pentru a asigura corectitudinea si impartialitatea procesului.

Prin adoptarea Ordinului nr. 7479/2024, Ministerul Educatiei si institutiile de invatamant superior doresc sa consolideze calitatea si credibilitatea sistemului educational, oferind studentilor un cadru clar, echitabil si orientat spre formarea unor competente solide si relevante in societatea contemporana.

Disqus Comments Loading...