Ministrul Educatiei, Ligia Deca, pregateste semnarea un ordin ministerial prin care se modifica o serie de reguli importante cu privire la organizarea si desfasurarea examenelor de absolvire, licenta, diploma si disertatie in invatamantul superior.
Ministrul Educatiei transmite in mod oficial ca acest document, menit sa actualizeze Ordinul nr. 3691/2024, introduce noi prevederi si clarificari cu privire la conditiile in care se vor sustine probele de evaluare, inclusiv posibilitatea desfasurarii online in situatii exceptionale, precum stari de alerta, necesitate sau urgenta.
Noile modificari stabilesc aplicarea prevederilor deja existente si pentru absolventii programelor de studii universitare de scurta durata, autorizate sau acreditate, care au intrat in lichidare. Astfel, articolul 8 al metodologiei-cadru a fost completat cu o noua litera, f), care precizeaza ca acestor absolventi li se vor aplica prevederile de la literele a), b), d) si e). In acest fel, se asigura o coerenta a cadrului normativ si pentru cei care finalizeaza programe de scurta durata aflate in proces de inchidere.
Ministrul Educatiei mentioneaza in ordin ca, in privinta structurii examenelor, ordinul clarifica faptul ca examenul de absolvire presupune doua probe: una de evaluare a cunostintelor fundamentale si de specialitate, si una de prezentare si sustinere publica a lucrarii de absolvire.
Aceste prevederi sunt incluse la articolul 13, alineatul (1), fiind explicitate si in cazul examenelor de licenta/diploma, definite in articolul 24, alineatul (1). In ambele situatii, probele trebuie sa aiba loc in prezenta comisiilor desemnate si a candidatului, toate aflandu-se in acelasi loc si in acelasi moment, conform modificarilor aduse la articolul 13, alineatul (3) si articolul 24, alineatul (3).
Cu toate acestea, ordinul prevede si posibilitatea derogarilor in situatii speciale. In caz de stare de alerta, necesitate sau urgenta, institutiile de invatamant superior, pe baza autonomiei universitare si cu asumarea raspunderii publice, pot organiza probele examenelor de absolvire, licenta/diploma si disertatie si in mediul online, daca dispun de o platforma electronica adecvata.
Aceasta exceptie apare atat la articolul 13, alineatul (4), cat si la articolul 24, alineatul (4). In aceste situatii, sustinerea online va fi inregistrata integral, pentru fiecare absolvent, si arhivata la nivelul facultatii, asigurandu-se astfel trasabilitatea si integritatea procesului de evaluare.
Ministrul Educatiei a stabilit deasemenea si ca la articolul 19, alineatul (1) a fost introdusa o noua litera, f), care extinde prevederile similare si la absolventii programelor autorizate sau acreditate intrate in lichidare, pastrand coerenta cu modificarile aduse la articolul 8.
Ordinul stipuleaza, prin articolul 2, ca institutiile de invatamant superior acreditate sau autorizate provizoriu trebuie sa isi elaboreze si sa isi aplice propriul regulament de organizare si desfasurare a examenelor finale, in conformitate cu metodologia-cadru aprobata prin prezentul act. Astfel, universitatile pot adopta reglementari interne care sa se adapteze conditiilor specifice, dar fara a se abate de la prevederile legale.
In final, articolul 3 arata ca punerea in aplicare a acestor prevederi este responsabilitatea Directiei Generale Invatamant Universitar din cadrul Ministerului Educatiei, precum si a institutiilor de invatamant superior acreditate sau autorizate provizoriu.
Prin acest demers, Ministerul Educatiei, sub conducerea Ligiei Deca, urmareste sa asigure un cadru juridic actualizat, flexibil si transparent, care sa ofere solutii clare pentru organizarea si desfasurarea examenelor finale in invatamantul superior, inclusiv in situatiile exceptionale care pot aparea.