Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a anuntat pregatirea adoptarii unui nou ordin ministerial, care prevede o serie de modificari importante la sistemul de tarifare pentru activitatile de investigare a accidentelor si incidentelor feroviare, desfasurate de Agentia de Investigare Feroviara Romana (AGIFER).
Sorin Grindeanu transmite ca aceste modificari sunt prevazute intr-un nou ordin care inlocuieste integral anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 60/2016. Scopul principal al acestor schimbari este de a adapta nivelurile tarifare la cerintele actuale din sectorul feroviar si de a asigura o mai mare transparenta si eficienta in procesul de investigare.
Conform documentului oficial, tarifele vor fi diferentiate in functie de tipul de operator si de activitatile specifice prestate. Astfel, pentru administratorii si gestionarii de infrastructura feroviara, a fost stabilit un tarif unic (TUGA) de 88,34 euro pe kilometru de sectie de circulatie.
In ceea ce priveste operatorii de transport feroviar de calatori, noul tarif (TUOC) va fi de 9,41 euro pentru fiecare 1.000 tren km parcursi, in timp ce operatorii de transport feroviar de marfa (TUOM) vor achita 18,42 euro/1.000 tren km.
Sorin Grindeanu stabileste in ordin ca operatorii de transport cu metroul sunt, de asemenea, vizati de noile reglementari. Pentru acestia, tariful (TUME) va fi stabilit la 0,74 euro inmultit cu numarul de mii de calatorii. Un alt aspect important il reprezinta tarifele aplicate agentilor economici care furnizeaza constituenti de interoperabilitate si produse feroviare critice, definite prin reglementari nationale si asociate unor clase de risc ce pot conduce la accidente.
Acesti furnizori vor plati un tarif unic (TUFU) de 0,22% din valoarea lunara a productiei fizice, fara TVA, aferenta produselor sau serviciilor furnizate in domeniul feroviar.
Pe de alta parte, noile reglementari includ si un tarif pentru investigarea altor evenimente decat accidentele si incidentele feroviare (TUAE), stabilit la 18,75 euro/ora. Timpul necesar pentru aceste investigatii va fi determinat printr-un deviz estimativ, asigurand astfel flexibilitate si corectitudine in stabilirea costurilor.
Toate tarifele prevazute vor fi achitate in lei, folosind cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei din ziua platii. Prin aceste masuri, Ministerul Transporturilor urmareste sa creeze un cadru echitabil si predictibil pentru toti actorii implicati in domeniul feroviar, imbunatatind astfel siguranta, calitatea si eficienta sistemului de transport pe calea ferata.