Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat pregatirea pentru adoptare a unui nou ordin ministerial, care are menirea de a implementa o serie de modificari Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.141/2024, care a introdus modificari semnificative in domeniul transporturilor rutiere de persoane.
Sorin Grindeanu spune ca in urma admitarii obiectiei de neconstitutionnalitate de catre Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) in data de 5 noiembrie 2024, guvernul a reactionat prin adoptarea acestei ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1227 din 5 decembrie 2024.
Noua reglementare prevede liberalizarea serviciilor regulate interjudeteene, permitand oricarui operator de transport rutier de persoane sa solicite si sa obtina o licenta de traseu pentru servicii regulate interjudeteene, indiferent de graficul de circulatie propus.
Sorin Grindeanu transmite ca masura va intra in vigoare incepand cu 1 iulie 2025, asigurand respectarea conditiilor competitive si a dispozitiilor constitutionale care au stat la baza solutiei CCR. Ministrul Transporturilor a subliniat ca existenta mai multor operatori pe aceeasi ruta va beneficia calatorii, oferindu-le optiuni variate si incurajand concurenta bazata pe calitatea serviciilor oferite.
Prin eliminarea criteriilor stricte de atribuire a licentelor, se faciliteaza accesul pe piata al noilor operatori, contribuind la diversificarea ofertei si imbunatatirea serviciilor pentru cetateni. Statul de fapt actual a demonstrat ca multe criterii de atribuire au fost anulate de instantele de judecata competente, determinand necesitatea unei abordari mai flexibile.
Sorin Grindeanu stabileste ca, in conformitate cu noile reglementari, solicitarea pentru servicii de transport interjudetean va fi gestionata prin intermediul unei platforme informatice denumite Retea de Mobilitate Rutiera Nationala.
Aceasta va permite monitorizarea si statisticile serviciilor, precum si verificarea automata a conditiilor vehiculelor operatorilor, simplificand procesul de verificare si eliminand necesitatea depunerii documentelor justificative.
Autoritatea Rutiera Romana (ARR) va fi instituitia responsabila cu gestionarea platformei informatice, tinand evidenta solicitarilor operatorilor, a traseelor, curselor, frecventelor, graficelor de circulatie si a autobuzelor, precum si a notificărilor de renuntare sau a masurilor administrative de sanctionare.
Pentru a asigura alinierea la OUG nr.141/2024, se va revizui si reforma cadrul normativ secundar aplicabil operatiunilor de transport de persoane prin servicii regulate interjudeteene. De asemenea, se vor institui dispozitii tranzitorii, astfel incat operatorii de transport actuali sa continue sa isi desfasoare serviciile pana la 30 iunie 2025.
“In acest mod, se asigura respectarea dispozitiilor constitutionale referitoare la economia de piata si la protectia concurentei loiale, protejand in acelasi timp consumatorii. Digitalizarea operatiunilor administrative si organizatorice va aduce eficienta si transparenta in gestionarea serviciilor de transport rutier de persoane.” se mentioneaza in ordin.