Ministrul Educatiei pregateste adoptarea unei noi Hotarari de Guvern, care are o serie de implicatii extrem de importante pentru viitorul invatamantului, dar a si declarat ca Romania face progrese semnificative in cadrul procesului de aderare la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE),.
Ministrul Educatiei subliniiaza importanta dezvoltarii si implementarii strategiilor nationale privind competentele pentru invatarea pe tot parcursul vietii. Oficialul a subliniat faptul ca aceasta abordare este esentiala pentru consolidarea sistemului educational si pentru dezvoltarea economica si sociala a tarii.
Conform Foii de parcurs pentru aderarea Romaniei la OCDE, tara noastra este evaluata de 26 de comitete, printre care se numara si Comitetul Politici Educationale. In acest context, politicile de dezvoltare a competentelor joaca un rol critic, fiind axate atat pe colectarea si utilizarea de date, cat si pe folosirea instrumentelor de finantare si a stimulentelor pentru a incuraja investitiile in formarea continua.
Ministrul Educatiei afirma si ca de la Curtea de Conturi a Romaniei a venit o recomandare, in urma auditului de performanta intitulat “Analiza fundamentarii si evolutiei situatiei obiectivului privind cresterea procentului absolventilor de invatamant superior, in conformitate cu prevederile Strategiei Europa 2020”, analiza posibilitatii inscrierii tarii noastre la Programul de evaluare internationala a competentelor adultilor (PIAAC), gestionat de OCDE.
Scopul este evaluarea competentelor dobandite de studenti la finalul studiilor universitare si obtinerea unei imagini clare asupra nivelului de pregatire a populatiei adulte.
PIAAC contribuie la o intelegere mai profunda a modului in care educatia formala si procesul de invatare continua la adulti influenteaza competenta profesionala si personala.
Ministrul Educatiei dezvaluie si ca prin testarea a trei domenii de abilitati cognitive cheie, studiul ofera o perspectiva solida asupra nivelurilor abilitatilor de baza din randul populatiei adulte si a factorilor care determina aceste abilitati. Informatiile rezultate permit sondarea legaturilor dintre competentele cognitive si diferite variabile socio-demografice, oferind astfel o baza consistenta pentru politici educationale si de ocupare a fortei de munca.
Participarea Romaniei la cel de-al doilea ciclu PIAAC este considerata necesara si oportuna din mai multe motive: Uniunea Europeana sustine implicarea in acest program pentru a valorifica diferitele contexte nationale si pentru a oferi noi resurse de bune practici; din punct de vedere economic, rezultatele pot sprijini analiza productivitatii.
Ministrul Educatiei spune ca este posibila si cresterea competitivitatii si promovarea ocuparii in randul diferitelor grupe de varsta; pe plan social, datele colectate pot ajuta la identificarea grupurilor vulnerabile si la conturarea unor masuri mai eficiente in domenii precum educatia, sanatatea sau formarea profesionala; iar din perspectiva tehnologica, PIAAC poate incuraja extinderea utilizarii tehnologiilor moderne atat in sectorul public, cat si in cel privat.
Deasemenea, programul poate contribui la gestionarea aspectelor privind migratia, prin identificarea si valorificarea competentelor dobandite de emigranti si imigranti, cu efecte benefice asupra societatii si comunitatii.
Ministrul Educatiei a reiterat ca, in lumina acestor argumente, participarea Romaniei la PIAAC ofera oportunitatea de a consolida fundamentul stiintific al strategiilor si politicilor publice din domeniul educational si de a alinia tara noastra la standardele si recomandarile OCDE, in vederea sustinerii unei societati bazate pe cunoastere, echitate si dezvoltare durabila.