Ministrul Educatiei, Daniel David, a semnat Ordinul nr. 7.891, prin care a fost aprobata metodologia extrem de importanta pentru invatamantul din Romania, privind recunoasterea rezultatelor invatarii obtinute de elevii care participa la mobilitati educationale finantate prin programele Uniunii Europene.
Ministrul Educatiei transmite ca aceasta initiativa reprezinta un pas semnificativ spre integrarea educatiei internationale in sistemul de invatamant preuniversitar din Romania, oferind un cadru clar pentru recunoasterea oficiala a experientelor si competentelor dobandite de elevi in strainatate.
Metodologia aprobata prevede un set de reguli si documente necesare pentru a asigura un proces uniform si transparent de validare a rezultatelor. Printre aceste documente se numara Memorandumul de intelegere si Acordul de invatare, care sunt esentiale pentru organizarea si evaluarea stagiilor de pregatire practica.
Ministrul Educatiei subliniaza ca memorandumul de intelegere, semnat intre organizatia de trimitere si organizatia de primire, contine informatii despre calificarile profesionale vizate, nivelul acestora conform Cadrului european al calificarilor, precum si procedurile de evaluare, documentare si recunoastere a rezultatelor invatarii. Acordul de invatare detaliaza activitatile specifice stagiului, obiectivele de invatare si modalitatile de monitorizare si evaluare.
Conform ordinului, incepand cu anul scolar 2025-2026, toate unitatile de invatamant preuniversitar din Romania sunt obligate sa valideze, transfere si sa recunoasca oficial rezultatele obtinute de elevii care participa la mobilitati europene.
Acest demers faciliteaza integrarea experientelor internationale in procesul educational national si contribuie la dezvoltarea profesionala a elevilor. Pentru implementarea metodologiei, Ministerul Educatiei va colabora cu diverse institutii, inclusiv inspectoratele scolare judetene, Agentia Nationala pentru Programe Comunitare si Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic.
Ministrul Educatiei afirma deasemenea ca un aspect important al noii metodologii este evaluarea rezultatelor obtinute de elevi de catre organizatia de primire, care va emite un document Europass. Acest document certifica competentele dobandite pe durata mobilitatii si asigura recunoasterea lor la nivel european.
Acest proces incurajeaza participarea elevilor romani la programe precum Erasmus+ si alte initiative transnationale, oferindu-le oportunitati de invatare si dezvoltare intr-un context multicultural.
Adoptarea acestei metodologii subliniaza angajamentul Ministerului Educatiei de a moderniza sistemul educational romanesc si de a-l alinia la standardele europene.
Ministrul Educatiei explica si ca initiativa contribuie la cresterea mobilitatii educationale si profesionale, sprijinind elevii in integrarea pe piata muncii europene si oferindu-le o pregatire adecvata pentru provocarile viitorului. Astfel, Romania face un pas inainte in promovarea educatiei de calitate si in consolidarea parteneriatelor internationale in domeniul educatiei.