Acord de Intelegere de ULTIM MOMENT si Ordinul Ministrului Educatiei cu Masuri in Invatamantul din Romania

Acord Intelegere ULTIM MOMENT Ordinul Ministrului Educatiei Masuri Invatamantul Romania

Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat faptul ca a fost semnat un Memorandum de Intelegere extrem de important pentru invatamantul din Romania vizand recunoasterea rezultatelor invatarii pentru elevii care participa la mobilitati, ele vizand organizatia de trimitere si organizatiile de primire din fiecare tara in parte.

Ministrul Educatiei a stabilit in ordinul pentru memorandul ca acest document are drept scop intarirea colaborarii intre parteneri si cresterea increderii reciproce, astfel incat elevii implicati in diverse programe de pregatire profesionala sa poata beneficia de recunoasterea si validarea rezultatelor invatarii, indiferent de gradul de corespondenta cu standardele existente.

Prin semnarea Memorandumului, toate partile implicate isi accepta reciproc criteriile si procedurile de asigurare a calitatii, precum si metodele de evaluare, validare si recunoastere a cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor dobandite.

Astfel, transferul de credite devine un proces mult mai accesibil si mai transparent, oferindu-le elevilor posibilitatea de a-si vedea recunoscuta pregatirea oriunde s-ar afla, cu conditia ca respectivele standarde sa fie compatibile.

Ministrul Educatiei a stabilti ca documentul mentioneaza in mod explicit faptul ca validarea, transferul si recunoasterea rezultatelor invatarii urmeaza o serie de etape. Prima dintre acestea se refera la validarea rezultatelor dobandite de elev, care presupune ca unitatea de invatamant de unde provine acesta sa analizeze rezultatele inscrise in documentul de mobilitate Europass si sa verifice corespondenta lor cu standardele de pregatire profesionala in vigoare.

Daca rezultatele corespund intru totul sau doar partial, ele vor fi declarate drept rezultate dobandite. In situatia in care se constata o potrivire partiala, elevului i se recunosc acele rezultate partiale, urmand ca pentru intregirea competentelor sa se organizeze pregatirea practica suplimentara, astfel incat elevul sa atinga integral obiectivele stabilite de standardul respectiv.

Odata validarea incheiata, se trece la procesul de transfer, prin care rezultatele invatarii si creditele asociate sunt integrate definitiv in parcursul educational al elevului. In aceasta etapa, elevul nu mai parcurge un nou proces de invatare sau evaluare pentru aceleasi rezultate, care devin automat parte din programul de formare profesionala in care este inscris.

Ministrul Educatiei subliniaza in ordin ca, la finalul studiilor, aceste competente sunt luate in considerare la eliberarea certificatului de calificare profesionala. In situatia in care elevul isi schimba ulterior calificarea si se inscrie intr-un alt program de formare, rezultatele si creditele deja recunoscute sunt transferate si in noul program, atat timp cat ele se regasesc in standardul de pregatire profesionala care reglementeaza acea calificare.

Procesul de transfer functioneaza atat in cazul in care intreaga unitate de rezultate ale invatarii a fost validata, cat si in situatia in care doar anumite rezultate individuale au fost recunoscute. Daca unitatea a fost recunoscuta complet, elevul nu mai reia pregatirea si evaluarea pentru acea parte a standardului.

In schimb, daca doar rezultatele individuale au fost recunoscute, elevul este scutit de evaluarea acelor componente, insa trebuie sa finalizeze pregatirea pentru restul competentelor care compun unitatea respectiva.

Ministrul Educatiei stabileste ca ultima etapa recunoasterea propriu-zisa a rezultatelor invatarii, care se materializeaza prin inscrierea lor in suplimentul descriptiv al Certificatului de calificare profesionala, emis la finalul programului de formare, dupa promovarea examenului de certificare.

In plus, daca elevul a dobandit cunostinte, abilitati si atitudini care depasesc cerintele standardului de pregatire profesionala, acestea se inregistreaza in portofoliul personal de educatie permanenta, conceput sa reflecte evolutia continua a elevului de-a lungul timpului.

Prin implementarea acestui Memorandum de Intelegere, ministrul Educatiei, Daniel David, doreste sa asigure o mai mare flexibilitate a parcursurilor educationale, oferind elevilor oportunitatea de a-si valorifica potentialul si de a obtine recunoasterea competentelor dobandite in diferite contexte de invatare.