Mircea Fechet, Ministrul Mediului, atrage atentia asupra necesitatii unor masuri urgente si a unei interventii europene ferme pentru evaluarea impactului ecologic produs de scufundarea a doua petroliere rusesti in stramtoarea Kerci. Intr-o videoconferinta cu Petar Dimitrov, ministrul Mediului si Apei din Bulgaria, si Svitlana Grynchuk, ministrul Protectiei Mediului si Resurselor Naturale din Ucraina, s-a stabilit o colaborare mai stransa in vederea monitorizarii mediului marin si a schimbului de informatii.
Mircea Fechet afirma ca efectele scufundarii celor doua nave in decembrie 2024 sunt mai grave decat se anticipa initial, iar poluarea a depasit deja limitele regiunilor rusesti Krasnodar si Stavropol. De asemenea, a ajuns in Ucraina, inclusiv in Peninsula Crimeea – afectand orase precum Ialta, Sevastopol si Evpatoria – dar si in zona Berdiansk, aflata sub ocupatie rusa dupa declansarea agresiunii.
In ciuda imaginilor satelitare de inalta rezolutie, nu se poate stabili cu exactitate intinderea poluarii cu M100 (mazut) si nici nu se pot anticipa complet directiile in care acest produs petrolier greu, de calitate scazuta, va fi purtat de curenti.
Mircea Fechet subliniaza ca scurgerile de mazut din navele scufundate continua, ceea ce implica o perioada indelungata de poluare si necesita masuri de decontaminare pe termen lung. Biologii estimeaza ca impactul dezastrului ecologic se va resimti pe parcursul a cel putin patru ani, avand in vedere ca astfel de produse petroliere se descompun lent, afectand atat solul, cat si intregul lant trofic: de la plante si microflora, pana la vietuitoarele din apa, precum pesti, delfini, dar si pasarile din zona costiera.
O alta ingrijorare vizeaza lipsa de implicare a autoritatilor ruse, care nu par sa ia masuri suficiente pentru a stopa si reduce efectele dezastrului. Mircea Fechet avertizeaza ca Rusia are responsabilitatea legala si morala de a opri poluarea la sursa si de a preveni eventualele noi accidente, in conditiile in care nave vechi, cu o durata de viata de peste 55 de ani, continua sa navigheze in Marea Neagra fara garantii de siguranta.
Mircea Fechet afirma ca, Rusia a permis acestor vase „decrepite”, asa cum le-a numit sefa diplomatiei germane, Annalena Baerbock, sa obtina aprobarile tehnice si sa fie autorizate sa transporte o cantitate uriasa de produs petrolier.
Mai mult, ministrul Mediului semnaleaza ca autoritatile de la Moscova au incercat sa minimalizeze impactul incidentului si au lasat voluntarii sa se ocupe in mare parte de colectarea poluantului, in loc sa organizeze o actiune complexa si eficienta de pompare si de inlaturare a mazutului.
In timp ce dinspre Rusia se cauta un tap ispasitor pentru nerespectarea normelor de protectie a muncii, ministrul roman insista ca raspunderea revine in totalitate celor care au permis iesirea pe mare a navelor, in conditiile in care transportau peste 9.000 de tone de produs petrolier.
Mircea Fechet puncteaza ca Romania va folosi toate mijloacele diplomatice si tehnice disponibile pentru a aduce la cunostinta internationala gravitatea dezastrului, cerand masuri urgente pentru a preveni repetarea unor astfel de incidente in Marea Neagra.
Autoritatile romane isi reafirma disponibilitatea de a colabora cu statele din regiune, cu institutii europene si internationale, pentru a proteja ecosistemul marin, deja puternic afectat de scufundarea celor doua petroliere rusesti.
This post was last modified on ian. 14, 2025, 7:21 PM 19:21