Ministerul Educatiei a emis recent un ordin prin care adopta metodologia de infiintare si organizare a unor noi programe de studii foarte importante pentru Romania, vizand studentii la licenta, intitulat „Pedagogia invatamantului primar”.
Ministerul Educatiei Conform precizarilor oficiale, aceasta initiativa se adreseaza celor care doresc sa profeseze in sistemul de invatamant preuniversitar si sa obtina calificarea corespunzatoare functiei de profesor pentru clasele cuprinse intre cea pregatitoare si finalul ciclului primar (I-IV). Documentul explica in detaliu modul in care se structureaza programul de licenta, competentele pe care absolventii trebuie sa le dobandeasca si organizarea curriculei pe parcursul celor trei ani de studiu.
Ministerul Educatiei specifica faptul ca noile programe sunt concepute pentru a pregati resursa umana destinata carierei didactice la nivelul invatamantului primar, respectiv clasele incluse in invatamantul obligatoriu de cinci ani. Scopul principal este de a asigura formarea cadrelor didactice in directia dezvoltarii adecvate a copiilor atat din punct de vedere intelectual si social, cat si in privinta progresului fizic si emotional.
In acest sens, structura academica urmareste consolidarea competentelor necesare viitorilor profesori, astfel incat acestia sa poata implementa strategii de invatare adaptate fiecarei etape de varsta si sa sprijine in mod eficient evolutia elevilor. Planul de invatamant aferent programului urmeaza sa fie organizat pe trei ani, in baza carora studentii vor obtine 180 de credite transferabile, conform prevederilor sistemului ECTS/SECT.
Ministerul Educatiei stabileste ca aceste credite sunt distribuite astfel incat fiecare absolvent sa dobandeasca un set de competente ce acopera domenii precum dezvoltarea cognitiva, capacitatile senzoriomotorii si evolutia socioafectiva a copiilor. Totodata, metodologia subliniaza importanta formularii clare a obiectivelor educationale si a definirii precise a competentelor generale si de specialitate necesare in predarea la clasele mici.
In elaborarea planului de invatamant, se are in vedere orientarea catre competentele din profilul si standardele profesionale corespunzatoare cadrelor didactice din invatamantul primar. Prin aceste reglementari, fiecare materie inclusa in programa trebuie sa corespunda rezultatelor asteptate pe linie pedagogica, fiind corelata cu nivelul 6 din Cadrul European al Calificarilor.
Ministerul Educatiei vrea ca, in practica, acest lucru sa insemne ca studentii vor parcurge discipline care ii vor pregati atat in aspectele teoretice ale domeniului, cat si in exersarea abilitatilor necesare in lucrul direct cu elevii. Conform metodologiei, planurile curriculare trebuie sa fie adaptate nevoilor profesorului din societatea contemporana, precum si cerintelor pe care societatea le are de la sistemul educational.
In consecinta, facultatile si departamentele responsabile cu organizarea noului program sunt indemnatate sa se concentreze pe formarea unor specialisti care sa poata raspunde provocarilor actuale, printr-o pregatire interdisciplinara si o cultura functionala solida.
Disciplinele care compun planul de invatamant sunt grupate in categorii ce vizeaza cunoasterea fundamentala a domeniului, aprofundarea didacticii si practicii pedagogice specifice invatamantului primar, precum si elemente de cercetare, analiza si management al grupelor de elevi.
Ministerul Educatiei a stabilit ca o caracteristica importanta mentionata in ordin se refera la posibilitatea organizarii disciplinelor in mod modular, astfel incat studentii sa poata participa la stagii de practica desfasurate compact sau chiar la programe de mobilitate peste hotare. Aceasta flexibilitate are rolul de a facilita schimbul de bune practici si de a oferi experiente educationale variate, cu impact direct asupra performantelor viitorilor profesori.
De asemenea, lista disciplinelor optionale, prezentata intr-o anexa dedicata, ramane deschisa spre ajustari in functie de specificul local, iar acolo unde este cazul pot fi incluse cursuri pentru predarea in limbile minoritatilor. Tematica recomandata pentru fiecare disciplina este prevazuta intr-un alt set de anexe, ceea ce asigura o baza coerenta pentru dezvoltarea programelor si pentru armonizarea lor la cerintele standardelor profesionale.
Ministerul Educatiei stabileste si ca metodologia pune accent si pe componenta creativa si inovativa, subliniind ca, la nivelul cursurilor si seminarelor, trebuie promovate metode de predare moderne, dinamice si ancorate in realitatile educationale de azi. Prin toate aceste masuri, Ministerul Educatiei urmareste sa asigure un nivel sporit de calitate in pregatirea viitorilor profesori de invatamant primar, in acord cu evolutia permanenta a cerintelor din sistemul educational.