Ministrul Educatiei, Daniel David, a semnat adoptarea unui nou Ordinului ministerial, care priveste aprobarea Metodologiei pentru fundamentarea cifrei de scolarizare in invatamantul preuniversitar de stat pentru anul scolar 2025-2026. Aceasta noua metodologie, prevazuta in anexa ordinului, reprezinta un cadru detaliat care va ghida toate institutiile implicate in procesul educational pentru urmatorul an scolar.
Ministrul Educatiei a prevazut ca metodologia aprobata include evidenta efectivelor de anteprescolari, prescolari si elevi inscrisi in unitatile de invatamant particular. Documentul detaliat face parte integranta din ordinul emis si va fi utilizat de catre Direcția Generală Management, Carieră Didactică și Rețea Școlară în învățământul preuniversitar, Direcția Generală Minorități și Desegregare din cadrul Ministerului Educatiei, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare, unitățile de învățământ preuniversitar si institutiile de invatamant superior care includ unitati de invatamant preuniversitar.
Proiectul planului de scolarizare se va realiza pe baza unor criterii generale bine definite: legislativ, economic, demografic, geografic, socioeconomic si de relevanta. In cadrul criteriului legislativ, se va asigura respectarea articolelor 23 si 248 alin. (16) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, precum si corelarea numarului de posturi aprobate de Ministerul Educatiei cu numarul de elevi, prescolari si anteprescolari, toate acestea in concordanta cu bugetul aprobat si costul standard per elev.
Criteriul economic vizeaza optimizarea utilizarii resurselor prin analiza situatiei claselor paralele, asigurand functionarea claselor din mediul urban cu efectivele minime stabilite prin lege. In cadrul criteriului demografic, metodologia va tine cont de datele statistice furnizate de Institutul National de Statistica privind evolutia populatiei in intervalul de varsta 0-18 ani, densitatea populatiei si componența etnica, precum si fenomenul migrarii interne si externe pentru a asigura o acoperire adecvata a populatiei tinta.
Ministrul Educatiei a stabilit, pe langa acestea, metodologia ia in considerare si criterii geografice si socioeconomice, asigurand ca planul de scolarizare reflecta nevoile reale ale comunitatilor locale. De asemenea, se respecta recomandarile din documentele de planificare strategica precum Planul Regional de Actiune pentru Invățământ (PRAI), Planul Local de Actiune pentru Invățământ (PLAI) si Planul de Actiune al Scolii (PAS), care stau la baza elaborarii planului de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar tehnologic, inclusiv in sistem dual.
Implementarea acestei metodologii va fi coordonata de catre entitatile mentionate anterior, care vor colabora strans pentru a adapta planurile de scolarizare la specificul fiecarei unitati de invatamant. Inspectoratele scolare, impreuna cu unitatile de invatamant preuniversitar si institutiile de invatamant superior, vor asigura respectarea prevederilor ordinului si adaptarea planurilor in functie de realitatea locala.
Ministrul Educatiei a subliniat importanta respectarii acestor criterii pentru a garanta un proces educativ de calitate, adaptat la nevoile actuale ale elevilor si prescolarilor. Aceasta noua metodologie se bazeaza pe criterii clare si transparente, care includ aspecte legislative, economice, demografice, geografice, socioeconomice si de relevanta.
Scopul este asigurarea unei alocari echitabile si eficiente a resurselor, respectand in acelasi timp legislatia in vigoare si nevoile reale ale comunitatilor locale. Ministerul Educatiei subliniaza ca respectarea acestor criterii este esentiala pentru modernizarea sistemului educational din Romania, asigurand o planificare riguroasa si eficienta a resurselor disponibile.
Noua metodologie reprezinta un pas important in directia optimizarii invatamantului preuniversitar, contribuind la dezvoltarea unui sistem educational adaptat la provocarile actuale si viitoare.
This post was last modified on ian. 17, 2025, 7:26 PM 19:26