Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, a anuntat astazi o noua Ordonanta de Guvern pregatita pentru adoptare si implementare in toata Romania, pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier. Aceasta initiativa legislativa vine in contextul aliniarii legislatiei nationale la noile directive europene si are ca scop imbunatatirea sigurantei rutiere, asigurarea concurentei loiale si optimizarea conditiilor de munca pentru personalul din transporturile rutiere.
Sorin Grindeanu a stabilit ca una dintre principalele modificari se refera la Ordonanta Guvernului nr. 37/2007, care stabileste cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si odihna pentru soferii din transportul rutier.
Noile prevederi includ transpunerea Directivei UE 2024/846 si introducerea unor contraventii suplimentare pentru a asigura un control mai eficient. De asemenea, se prevad masuri mai stricte pentru imobilizarea vehiculelor care nu respecta normele privind tahografele si limitatoarele de viteza.
In cadrul modificarilor aduse Legii nr. 265/2008, se clarifica procedurile privind contractele-cadru intre Autoritatea Rutiera Romana (ARR) si administratorii drumurilor. De asemenea, se introduc restrictii pentru auditorii ARR, prevenind conflictele de interese in procesul de audit de siguranta rutiera.
Sorin Grindeanu a stabilit oficial ca ARR va avea acum posibilitatea de a desemna auditori temporari in situatiile in care resursele interne sunt insuficiente. Modificarea Ordonantei nr. 26/2011 se concentreaza pe finantarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR).
Aceasta va fi finantata printr-o contributie de 5% din tarifele incasate de ARR pentru serviciile de omologare si certificare a vehiculelor. Aceasta masura va asigura resurse adecvate pentru monitorizarea si controlul activitatilor din transportul rutier.
In ceea ce priveste Legea nr. 85/2022, se modifica articolul IV pentru a desemna Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei ca autoritate competenta pentru elaborarea normelor tehnice generale privind proiectarea drumurilor pentru ciclisti. Aceasta initiativa reflecta angajamentul guvernului de a imbunatati infrastructura urbana si de a promova modalitati de transport sustenabile.
Sorin Grindeanu a elaborat Ordonanta pentru ca ea sa prevada transpunerea Directivei delegata UE 2024/846 in legislatie nationala pana la 14 februarie 2025. Aceasta directiva armonizeaza legislatia sociala in transporturile rutiere, aliniindu-se noilor cerinte europene privind siguranta si eficienta operatiunilor de transport.
Aceste modificari legislative sunt asteptate sa aduca beneficii semnificative sectorului transporturilor rutiere din Romania, inclusiv cresterea sigurantei pe drumuri, reducerea incalcarii normelor si imbunatatirea conditiilor de munca pentru soferi. De asemenea, acestea vor facilita conformarea cu standardele europene, promovand un mediu de afaceri mai competitiv si sustenabil.
Ministerul Transporturilor isi reafirma angajamentul de a continua modernizarea legislatiei in domeniu, in colaborare cu partenerii europeni si interni, pentru a sustine dezvoltarea durabila a transporturilor rutiere in tara.