Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat noi proiecte de infrastructura extrem de importante pentru Romania, incepand cu, contractul pentru constructia unui nou tronson al Autostrazii Unirii (A8) intra in procedura de licitatie. Acest pas marcheaza un avans semnificativ in dezvoltarea infrastructurii rutiere din tara, facilitand conectivitatea intre Targu Frumos si Letcani pe o distanta de 28,8 km.
Sorin Grindeanu transmite ca acum Compania Nationala de Infrastructura Rutiere (CNIR) a transmis catre Agentia Nationala de Administrare a Porturilor (ANAP) documentatia necesara pentru proiectarea si executia tronsonului, care a fost recent validata. In curand, va fi stabilit termenul pentru depunerea ofertelor, iar anuntul de participare la licitatie va fi publicat in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP).
Valoarea estimata a contractului este de 5,5 miliarde lei, excluzand TVA, finantata prin Programul Transport (PT) 2021-2027. Constructia acestui tronson de autostrada este planificata sa se realizeze in 46 de luni, impartite intre 10 luni pentru proiectare si 36 de luni pentru executia lucrarilor.
Sorin Grindeanu explica si ca traseul va include 19 poduri, dintre care cel mai lung va masura 1130 de metri, doua tuneluri, doua noduri rutiere (Nod Podul Iloaiei si Nod Letcani), doua spatii de servicii, doua parcari de scurta durata si un Centru de Intretinere si Coordonare. De asemenea, un sector de 4 km va functiona ca varianta ocolitoare a localitatii iesene Podul Iloaiei.
In paralel, a fost semnat contractul pentru constructia Variantei Ocolitoare Timișoara Vest, cu o lungime de 13,9 km. Constructorul, o firma turca, a primit un buget de 1,41 miliarde lei, finantat prin acelasi program, avand la dispozitie 30 de luni pentru finalizarea proiectului, incluzand 6 luni de proiectare si 24 de luni de executie. Aceasta varianta va lega sectorul nordic al municipiului Timișoara de Varianta Ocolitoare Timișoara Sud, care a fost inaugurata anul trecut.
Noua ocolitoare va fi proiectata pe un profil de 4 benzi, cu 2 benzi pe sens, si va include pasaje peste DN59, DN6 si linia CF100, precum si poduri peste raul Bega si rezervoarele de namol. Contractul prevede, de asemenea, amenajarea a patru noduri rutiere pentru a asigura o buna gestionare a traficului.
Sorin Grindeanu subliniaza ca pe langa aceste proiecte rutiere majore, Romania a depus 12 aplicatii de finantare in cadrul apelului de proiecte CEF-Transport 2024, axate pe modernizarea infrastructurii feroviare si rutiere, siguranta si interoperabilitatea acestora. Bugetul total al acestor investitii se ridica la aproximativ 678 milioane EUR, dintre care CEF va contribui cu 466 milioane EUR.
Printre proiectele notabile se numara modernizarea magistralei feroviare Ploiesti-Triaj-Focsani, care va permite cresterea vitezei trenurilor de calatori la 140 km/h si a trenurilor de marfa la 100 km/h, precum si imbunatatirea drenajului si a structurii podurilor. De asemenea, se prevede modernizarea liniei feroviare Iasi-Frontiera (RO-UM) pentru a imbunatati conectivitatea cu Republica Moldova.
Sorin Grindeanu aduce in atentia romanilor ca in domeniul rutier, proiectele includ dezvoltarea infrastructurii de acces la punctele de trecere a frontierei cu Ucraina si Republica Moldova, precum si investitii in Portul Constanta pentru a creste capacitatea operativa si securitatea parcarii vehiculelor grele.
Pe plan aerian, ROMATSA participa la proiectele CLEAN ATM si GREEN CNS, completand initiativele anterioare si sustinand implementarea Regulamentului (UE) nr. 2021/116, in conformitate cu programul SESAR.
Aceste initiative reflecta angajamentul Romaniei de a moderniza si extinde infrastructura de transport, contribuind la dezvoltarea economica si integrarea europeana.
This post was last modified on ian. 28, 2025, 3:22 PM 15:22