X

Conceptul Schimbarilor Structurale de ULTIM MOMENT a Ministrului Educatiei pentru Elevi si Toate Scolile

Ministrul Educatiei, Daniel David, pregateste o reformare extrem de importanta a sistemului in baza carora invata elevii din toata Romania, iar asta pentru ca a prezentat oficial modificarile majore ce vor contura noul sistem curricular destinat invatamantului liceal.

Ministrul Educatiei transmite in mod oficial ca scopul principal al acestor schimbari este de a imbunatati calitatea educatiei si de a adapta programul scolar la cerintele pietei muncii, astfel incat elevii sa fie pregatiti atat din punct de vedere profesional, cat si ca cetateni responsabili.

Noua structura curriculara se bazeaza pe o organizare in trei componente interconectate. Astfel, trunchiul comun va reprezenta aproximativ 50% din continutul educational si are rolul de a asigura formarea competentei de baza si dezvoltarea culturii generale.

Ministrul Educatiei explica in mod oficial ca in clasele IX/X, aceasta componenta va avea o pondere de 65%, reducandu-se la 35% in clasele de bacalaureat, pentru a corespunde cerintelor examenului national. Prin includerea a 15 discipline distribuite pe diverse arii curriculare in clasele inferioare si 9 discipline in clasele superioare, trunchiul comun vine sa constituie fundamentul pregatirii elevilor.

Complementar, curriculumul de specialitate, care va ocupa 35% din planul total, este conceput pentru a aprofunda cunostintele in functie de profilul si specializarea aleasa. In clasele IX/X, acest segment are o pondere de 25%, crescand la 45% in clasele XI/XII.

Ministrul Educatiei a gandit acest plan pentru a fi structurat pe o componenta fixa si una flexibila, curriculumul de specialitate permite adaptarea programului in functie de filiera, fiind deosebit de important pentru invatamantul tehnologic si vocational.

A treia componenta este reprezentata de curriculumul la decizia elevului, ce va cuprinde 15% din totalul orarului si ofera posibilitatea personalizarii traseului educational. In clasele IX/X, aceasta parte se va reflecta prin 1-3 ore, marindu-se la 5-8 ore in clasele XI/XII, astfel incat elevii sa poata alege discipline in functie de interesele personale si nevoile de invatare, in cadrul filierilor teoretice, tehnologice sau vocationale.

Modificarea nu se opreste aici, deoarece structura anului scolar a fost si ea standardizata. Indiferent de filiera aleasa, anii de studiu vor avea un numar fix de saptamani de curs – 36 pentru clasele IX-XI si 34 pentru clasa a XII-a – incluzand programele nationale precum saptamana verde si scoala altfel. In plus, se impune un numar mediu maxim de 30 de ore pe saptamana, iar organizarea modulara a programelor va asigura flexibilitatea necesara pentru a raspunde cerintelor diverse ale invatamantului.

Eficientizarea sistemului educational se regaseste si in reducerea numarului de zile de scoala, fixat la 180 pentru clasele IX-XI si 170 pentru clasa a XII-a, ceea ce corespunde unui total de 1080 de ore anuale pentru clasele inferioare si 1020 de ore pentru ultima clasa. In plus, pentru a diminua incarcarea psihopedagogica, pana la 25% din orele alocate fiecarei discipline vor fi destinate activitatilor de consolidare si aplicare a cunostintelor, inclusiv prin sesiuni remediale.

Impactul acestor modificari asupra resursei umane este estimat a fi usor pozitiv, cu o crestere a normelor de lucru intre 1,08% si 4,86%. In invatamantul tehnologic se vor inregistra cresteri in numarul normelor pentru disciplinele de specialitate, in timp ce in invatamantul vocational liceal se prevede o scadere usoara, de sub 2%.

Ministrul Educatiei a subliniat ca implementarea schimbarilor se va face treptat, incepand cu anul scolar 2026-2027, iar perioada de consultare publica va include intalniri cu sindicatele reprezentative pentru a identifica impreuna cele mai bune solutii ce sa raspunda nevoilor intregului sistem educational.

Astfel, reformele propuse de Ministrul Educatiei promit sa aduca un suflu nou in sistemul liceal, contribuind la formarea unui mediu educational modern si echilibrat, care sa raspunda provocarilor actuale si sa asigure dezvoltarea completa a elevilor, pregatindu-i pentru viata profesionala si civica.

Redactia iDevice.ro

This post was last modified on feb. 3, 2025, 9:22 AM 09:22

Disqus Comments Loading...