Directiile Importante de ULTIM MOMENT Stabilite de Ministrul Educatiei in Planurile pentru Scolile Romaniei

Directiile Importante ULTIM MOMENT Stabilite Ministrul Educatiei Planurile Scolile Romaniei

Ministrul Educatiei, Daniel David, a publicat deja binecunoscutele planuri cadru pentru invatamantul liceal, iar in cadrul lor exista o serie de prevederi extrem de importante cu privire la cresterea autonomiei si flexibilitatii in scoli. Noile directii adoptate vizeaza majorarea ponderii deciziilor luate la nivel local, atribuind unitatilor de invatamant responsabilitatea de a-si defini propria identitate educationala.

Ministrul Educatiei spune ca Legea invatamantului universitar nr. 198/2023 a marcat o schimbare esentiala in modul de organizare a invatamantului. Conform art. 33, alineatul (3), fiecare unitate de invatamant are deja sarcina de a-si asuma filiera, elaborand un proiect de plan de scolarizare care sa reflecte specificul si nevoile locale.

In plus, legea prevede deja prevede posibilitatea organizarii unui concurs de admitere in clasa a IX-a, atat pentru anumite specializari, cat si pentru toate specializarile, pentru maximum 50% din numarul de locuri prevazute in planul de scolarizare, raportat la numarul de formațiuni de studiu rezultate in urma evaluarii nationale.

Ministrul Educatiei a explicat faptul ca, in contextul filierei teoretice si, dupa caz, al celei vocationale, unitatile de invatamant vor avea libertatea de a decide asupra ofertei de discipline si module care vor face parte din optiunea curriculara. Aceasta decizie se va lua dupa consultarea directa a beneficiarilor – elevi, parinti, profesori si parteneri institutionali – si va include si posibilitatea de a organiza studiul intensiv la o varietate de discipline de specialitate.

In situatia in care se va opta pentru segmentul flexibil al curriculumului, distribuirea orelor de studiu va fi fundamentata atat pe resursele disponibile in cadrul unitatii, cat si pe o analiza atenta a nevoilor de invatare ale elevilor. Scopul principal al acestei repartizari este de a asigura un studiu aprofundat al disciplinelor, astfel incat elevii sa fie pregatiti corespunzator pentru alegerile viitoare de trasee academice si profesionale, precum si pentru concursuri si olimpiade scolare.

Un alt aspect esential al noilor masuri consta in flexibilizarea organizarii schemelor orare. Conform noilor reglementari, precizarea numarului de ore pe saptamana si standardizarea structurii anului scolar vor constitui elemente de baza pentru stabilirea bugetului total de ore alocat fiecarei discipline. Acest buget, atat pe baza anuala, cat si multianuala pentru licee, va permite dezvoltarea unor programe scolare adaptate, ce vor preveni supraincarcarea si vor facilita normarea cadrelor didactice.

Este important de mentionat ca alocarea de ore pe saptamana nu va impune obligativitatea respectarii unui orar fix al claselor. Astfel, fiecare unitate de invatamant isi va putea organiza in mod liber frecventa si repartizarea orelor de studiu pe parcursul anului, in functie de specificul si necesitatile proprii.

Ministrul Educatiei a creat noile planuri cadru cu o curricula care vizeaza o serie de dimensiuni ale procesului educational, de la stabilirea finalitatilor si continutului, la adoptarea de strategii pedagogice si metode de evaluare, precum si optimizarea timpului de instructie. Deciziile luate vor putea varia de la adaptari minore pana la schimbari semnificative in structura curriculara, marcand un prim pas important spre o descentralizare reala a procesului de invatamant.

Aceasta serie de masuri, ce includ elaborarea de programe scolare si elemente suport pentru implementarea curriculumului, reprezinta un efort concertat de a asigura un nivel superior al autonomiei educationale. In esenta, noile planuri-cadru promit o transformare a modului in care unitatile de invatamant isi organizeaza activitatea, adaptandu-se nevoilor specifice ale comunitatilor locale si pregatind elevii pentru provocarile viitoare.