Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat recent o serie de masuri guvernamentale foarte importante, ale caror menire oficiala este de a creste implicarea elevilor in procesul decizional, atat in elaborarea curriculumului, cat si in organizarea vietii scolare si extra-scolare.
Ministrul Educatiei a subliniat, inclusiv in cadrul documentelor pentru noile planuri-cadru pentru liceele din Romania, cat de importanta este consultarea directa a elevilor in stabilirea ofertei educationale, astfel incat nevoile si interesele acestora sa fie reflectate intr-un mod cat mai eficient in procesul de invatare.
„Atat din perspectiva curriculumului, cat si din cea a intregii vieti scolare, elevii vor fi incurajati sa participe activ la luarea deciziilor care privesc oferta scolara si dezvoltarea de activitati educationale cu scopul de a sprijini atat performanta academica, cat si dezvoltarea personala”, a declarat Daniel David.
Ministrul Educatiei a precizat ca elevii vor avea posibilitatea de a-si exprima optiunile privind pachetele de discipline optionale din cadrul filierei teoretice, dar si, in functie de caz, din cea vocationala. Noile planuri-cadru de invatamant vizeaza cresterea ponderii deciziilor la nivel local, responsabilizand unitatile de invatamant in definirea identitatii proprii.
In acest context, Legea invatamantului universitar nr. 198/2023 ofera scolilor posibilitatea de a organiza concursuri de admitere pentru clasa a IX-a, pentru anumite specializari sau pentru toate, pentru maximum 50% din locurile alocate prin planul de scolarizare. Aceasta masura contribuie la o mai buna adaptare a curriculumului la cerintele pietei muncii si la evolutia nevoilor de invatare ale elevilor.
Ministrul Educatiei spune ca un alt aspect important al noilor reglementari consta in autonomia unitatilor de invatamant de a decide asupra ofertei de discipline si module, precum si asupra modului de distribuire a orelor in cadrul curriculumului de specialitate.
In functie de resursele disponibile si de o analiza a nevoilor de invatare, scolile vor putea organiza programe scolare care sa evite supraincarcarea si care sa promoveze o invatare relevanta, pregatind elevii pentru trasee academice si profesionale in domenii specifice.
Pe langa flexibilizarea curriculumului, se acorda o importanta deosebita si modului de organizare a orarelor. Precizarea numarului de ore pe saptamana si stabilirea unui buget clar de timp pentru fiecare disciplina vor permite dezvoltarea unor programe scolare echilibrate si eficiente, precum si normarea cadrelor didactice.
Ministrul Educatiei explica si ca o constituire a orarului claselor va ramane, insa, o decizie proprie a fiecarei unitati de invatamant, astfel incat organizarea frecventei studiului sa fie adaptata la contextul local.
Specialistii din domeniul educational au salutat aceste initiative, considerandu-le un pas esential in modernizarea sistemului de invatamant din Romania. Implicarea activa a elevilor in luarea deciziilor va contribui, in acelasi timp, la dezvoltarea unei culturi organizationale care pune accent pe starea de bine a tuturor participantilor si pe prezenta activa a scolii in viata comunitatii.
Noile directii adoptate in cadrul planurilor-cadru de invatamant reprezinta o oportunitate strategica de a transforma modul in care se face educatie in Romania, punand elevul in centrul procesului decizional si oferindu-i un rol activ in definirea propriului parcurs educational.
This post was last modified on feb. 7, 2025, 12:31 AM 00:31