Ministrul Educatiei, Daniel David, anunta in mod oficial parcurgerea cu succes a unui proces foarte important pentru Romania, iar asta deoarece conform lui, probele de evaluare a competentelor din prima sesiune a examenului national de bacalaureat 2025 s-au incheiat in conditii bune.
„Probele de evaluare a competentelor din prima sesiune a examenului national de bacalaureat 2025 s-au incheiat cu bine!”, a afirmat ministrul, subliniind importanta colaborarii dintre minister, profesori si managerii scolari.
Ministrul Educatiei sustine ca, in desfasurarea examenului, care a reprezentat o noutate initial primita cu anumite rezerve din partea unor actori din sistemul educational si din societate, dificultatile inerente organizarii unui demers atat de complex au fost solutionate in mare parte la nivel local, fara a interveni direct ministerul. Aceasta abordare colaborativa este vazuta de ministru ca solutia potrivita pentru implementarea cu succes a schimbarilor necesare in sistemul educational.
Parlamentul Romaniei a aprobat recent bugetul de stat pentru anul 2025, acordand Ministerului Educatiei si Cercetarii o majorare importanta a resurselor financiare. Bugetul alocat a crescut cu 9,58% fata de executia bugetara din 2024, ajungand la suma de 60.249.451 mii lei.
Din aceasta suma, alocarea destinata componentului educatie (invataamant) a inregistrat o majorare de 9,78%, atingand 58.062.930 mii lei, iar componenta CDI (cercetare-dezvoltare-inovare) a crescut cu 4,42%, ajungand la 2.148.957 mii lei. Ministrul a mentionat ca se asteapta si informatii suplimentare privind alte surse de finantare, cum ar fi sumele defalcate din TVA si fondurile alocate de alte ministere, pentru a avea o imagine completa asupra resurselor disponibile pentru educatie si cercetare.
Conform estimarilor actuale, bugetul total pentru invataamant, incluzand toate sursele de finantare, va ajunge la 4,5% din PIB (reprezentand aproximativ 10,7% din Bugetul General Consolidat pe cheltuieli), iar pentru cercetare-dezvoltare-inovare se estimeaza un procent de 0,17% din PIB.
Daniel David a subliniat faptul ca, in contextul in care paradigmele globale se schimba, tesutul social se redefineste si institutiile se transforma, diferenta intre cei care vor pierde, cei care vor supravietui si cei care vor fi castigatori va fi determinata de cunoastere. „Cunoasterea, generata prin cercetare-dezvoltare-inovare, este transferata in raspunsurile cognitiv-comportamentale ale oamenilor prin educatie”, a declarat ministrul, accentuand rolul esential al investitiilor in educatie si cercetare.
Ministrul Educatiei si Cercetarii a reiterat si angajamentul Guvernului fata de prioritizarea domeniului educatiei, mentionand ca tinta este de a aloca 15% din Bugetul General Consolidat pentru educatie (aproximativ 6% din PIB) si 1% din PIB pentru cercetare-dezvoltare-inovare. Aceasta strategie isi propune nu numai sa sustina investitiile in infrastructura si dotari scolare, inclusiv masuri prin PNRR pentru prevenirea abandonului scolar si dezvoltarea campusurilor pentru invatamant dual, ci si sa asigure salariile si bursele necesare personalului didactic.
Desfasurarea cu succes a probelor de evaluare a competentelor din cadrul bacalaureatului 2025 si majorarile bugetare recent aprobate subliniaza determinarea autoritatilor de a sprijini evolutia sistemului educational. Prin aceste masuri, Ministerul Educatiei si Cercetarii reafirma angajamentul sau de a transforma educatia intr-un pilon fundamental al dezvoltarii sociale si economice, intr-o perioada in care cunoasterea si inovarea devin factori decisivi pentru viitorul Romaniei.