Ministrul Educatiei, Daniel David, a face noi modificari structurale pentru invatamantul din Romania, astfel ca a luat o decizie foarte importanta, care vizeaza lansarea in consultare publica a proiectului de ordin care reglementeaza structura anului scolar 2025-2026. Conform proiectului, anul scolar se va desfasura pe 36 de saptamani de cursuri, incepand cu data de 8 septembrie 2025 si incheindu-se pe 19 iunie 2026.
Ministrul Educatiei a stabiit ca proiectul prevede implementarea Programului National “Scoala Altfel” si a Programului “Saptamana Verde” in perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, la decizia unitatilor de invatamant. De asemenea, o saptamana de vacanta va putea fi stabilita de inspectoratele scolare judetene sau de Inspectoratul Municipiului Bucuresti in intervalul 9 februarie – 1 martie 2026.
Intr-o intrevedere de miercuri, 12 februarie 2025, ministrul Daniel David s-a intalnit cu reprezentantii Consiliului National al Elevilor pentru a discuta aspecte esentiale legate de sistemul de invatamant preuniversitar. Pe agenda intalnirii au fost si proiectele de planuri-cadru pentru invatamantul liceal, subiecte considerate fundamentale pentru modernizarea educatiei din Romania.
Ministrul Educatiei spune si ca reprezentantii elevilor au subliniat importanta descentralizarii, astfel incat scolile si elevii sa aiba un rol activ in conturarea curriculumului. S-a propus elaborarea unui ghid destinat deciziilor informate, precum si valorizarea planurilor individualizate de invatare, pentru a raspunde mai bine nevoilor specifice ale fiecarui elev.
Discutatiile au abordat, de asemenea, necesitatea sustinerii transversale a disciplinelor legate de cultura nationala. Se doreste regandirea modelelor si programelor pentru a asigura o asimilare adecvata a acestor cunostinte, indiferent de filiera de invatamant. Un alt aspect major a fost reducerea incarcarii curriculare, in scopul de a oferi o educatie mai eficienta si personalizata, bazata pe principii psihopedagogice verificate.
Ministrul Educatiei transimte deasemenea ca reprezentantii elevilor au propus includerea unor materii esentiale pentru viata, precum educatia pentru sanatate, educatia pentru media, educatia civica si gandirea critica. Aceste discipline ar putea fi integrate atat in cadrul trunchiului comun, cat si ca optiuni pe care elevii le-ar putea alege din oferta scolii, contribuind astfel la dezvoltarea unor competente practice si relevante pentru secolul XXI.
Lansarea acestei consultari publice si intalnirea cu Consiliul National al Elevilor marcheaza un pas important in directia modernizarii sistemului educational din Romania. Initiativele propuse reflecta un efort concertat de a adapta invatamantul la cerintele actuale si la nevoile reale ale elevilor, pentru a construi un viitor educational solid si inovator.