X

Regulile Noi Stabilite de Ministrul Educatiei cu Decizii de ULTIMA ORA Vizand Invatamantul din Romania

Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat recent nouaserie de prevederi extrem de importante pentru Romania, iar asta deoarece ele aduc in atentia a milioane de oameni din toata tara o metodologie de inscriere in clasa a IX-a, valabila pentru anul scolar 2025–2026, adresata elevilor care au obtinut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa nationala a olimpiadelor scolare organizate si finantate de Ministerul Educatiei si Cercetarii sau care au obtinut premiile I, II ori III la competitiile internationale recunoscute de aceeasi institutie.

Ministrul Educatiei a stabilit in cadrul documentului faptul ca acesta se intemeiaza pe prevederile art. 113 alin. (2) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, si stabileste modul in care acesti elevi exceptionali vor putea accede la liceu in anul scolar 2025–2026.

Conform metodologiei, in alineatul (2) se precizeaza ca noile reguli se aplica absolventilor de clasa a VIII-a din seria curenta, care doresc sa se inscrie in invatamantul liceal, profesional sau dual pentru anul scolar 2025–2026, bazandu-se pe performantele obtinute la olimpiadele nationale ori la competitiile internationale amintite anterior.

In acest sens, alineatul (3) stipuleaza ca acesti elevi se pot inscrie intr-un singur judet, fara a sustine Evaluarea Nationala, fara a sustine probe de aptitudini ori de limba moderna/materna si fara a li se calcula media de admitere mentionata in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei nr. 6480/2024 si in Ordinul ministrului educatiei nr. 7426/2024.

Ministrul Educatiei a stabilit la alineatul (4) faptul ca inscrierea absolventilor cu rezultate deosebite se realizeaza peste numarul maxim de elevi admisi in clase, asa cum este prevazut in Metodologia privind fundamentarea cifrei de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar de stat, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 7871/2024. Aceasta masura se ia cu respectarea art. 23 alin. (6) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 si le permite elevilor olimpici sa isi aleaga filiera dorita fara a fi ingraditi de limita clasica a locurilor disponibile.

Alineatul (5) introduce un instrument important in procesul de selectie: lista care stabileste corespondenta dintre specificul olimpiadei nationale sau al competitiei internationale la care elevul a obtinut performante si filiera, profilul, specializarea ori domeniul de pregatire profesionala spre care acesta doreste sa se indrepte. In acest fel, se urmareste ca aptitudinile dovedite la concursurile scolare sa aiba o legatura directa cu parcursul educational viitor.

In continuare, alineatul (6) face trimitere la art. 2 alin. (25) si (28), precum si la art. 9 din Ordinul ministrului educatiei nr. 6480/2024, care reglementeaza organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal pentru anul scolar 2025–2026. Aceste prevederi, coroborate cu Metodologia de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2011–2012 (aprobata prin Ordinul nr. 4802/2010 si valabila si pentru anul scolar 2025–2026), precum si cu art. 18 din Ordinul nr. 7426/2024 privind organizarea, desfasurarea si calendarul admiterii in invatamantul profesional si dual, asigura un cadru unitar de comunicare a rezultatelor candidatilor.

Ministrul Educatiei subliniaza respectarea art. 5 din Regulamentul (UE) 2016/679 referitor la protectia datelor cu caracter personal, directiva care inlocuieste vechea legislatie europeana in materie (Directiva 95/46/CE). In final, alineatul (7) precizeaza ca metodologia va fi aplicata de catre Comisiile de admitere judetene sau ale municipiului Bucuresti, de catre Comisiile de inscriere din unitatile de invatamant gimnazial, precum si de Comisiile de admitere din unitatile de invatamant liceal si profesional.

Acest mecanism integrat isi propune sa asigure corectitudinea si transparenta procesului de inscriere, in paralel cu incurajarea si recompensarea excelentei scolare. Potrivit declaratiilor ministrului Educatiei, Daniel David, scopul principal al acestei metodologii este acela de a sustine elevii cu rezultate academice remarcabile si de a le oferi acces facil la un traseu educational care sa le valorifice pe deplin potentialul.

Prin includerea unor masuri flexibile si prin simplificarea procesului de inscriere, autoritatile doresc sa recompenseze performanta si sa promoveze competitivitatea in invatamantul romanesc, in beneficiul direct al tinerilor care au demonstrat deja capacitatea de a atinge standarde inalte de pregatire.

Redactia iDevice.ro

Disqus Comments Loading...