Ministrul Educatiei, Daniel David, a vorbit in mod oficial despre foarte importantul pachet de masuri cu impact national, care sunt menite sa modernizeze sistemul educational din Romania, intr-un demers considerat esential pentru adaptarea invatamantului la provocarile actuale. In cadrul unei conferinte de presa, ministrul a explicat motivele care au stat la baza proiectului de reformare.
“De ce ne-am apucat de acest proiect? De ce ne-am apucat sa modernizam educatia romaneste?” a intrebat Daniel David, subliniind ca decizia de a porni pe aceasta cale nu a fost una usoara. “Am ales calea grea, dar responsabila si corecta, pentru ca este nevoie de schimbari fundamentale in sistemul nostru. Nu ne putem permite sa stam pe loc, mai ales cand stim din experienta proprie si din cea a altor tari ca reforma educativa vine la pachet cu critici si controverse,” a declarat ministrul.
Ministrul Educatiei spune ca printre principalele provocari identificate se numara presiunea legata de curriculum. Ministrul a remarcat ca modificarile ar fi trebuit implementate cel tarziu in 2021 pentru a asigura o legatura logica intre ciclurile de invatamant – de la invatamantul primar la cel gimnazial si liceal. “Din diverse motive nu am reusit sa actionam in timp util, iar profesorii se confrunta astazi cu manuale si programe care sunt complet depasite de vremuri,” a explicat Daniel David.
Un alt aspect major mentionat de Daniel David a fost incarcatura excesiva impusa elevilor. Ministrul a avertizat ca, in actualul sistem, copiii devin practic hamali care trebuie sa transporte discipline si ore fara sfarsit. “Avem o incarcatura prea mare de discipline obligatorii, ceea ce face ca elevii sa nu poata absorbi in mod eficient cunostintele. Este momentul sa regandim modul in care impartim materiile si sa cream un mediu de invatare mai aerisit si atractiv,” a sustinut el.
Ministrul Educatiei subliniaza ca schimbarea curricumului vine, de asemenea, in contextul unei noi legislatii privind bacalaureatul, care impune o regandire atat a materiilor, cat si a modului de distribuire a acestora pe diverse profiluri si specializari. Ministrul a precizat ca aceasta transformare este vitala pentru a ridica nivelul competentelor elevilor, care in prezent nu corespund standardelor internationale.
“Trebuie sa actionam rapid. Educatia nu mai poate fi un factor de modernizare al tarii daca sistemul actual continua sa conduca la cresterea analfabetismului functional si la scaderea competentelor la toate nivelurile de invatamant,” a afirmat Daniel David.
Daniel David spune ca in perioada urmatoare, Ministerul Educatiei intentioneaza sa organizeze consultari cu experti si reprezentanti ai mediului academic pentru a contura in detaliu noile programe si manuale, precum si metode moderne de predare si invatare. “Impreuna vom lucra la un continut actualizat si atragator, care sa stimuleze nu doar elevii, ci si profesorii, astfel incat Romania sa se alinieze la standardele internationale,” a concluzionat ministrul.
Aceasta serie de masuri este privita ca o necesitate urgenta pentru reinvigorarea sistemului educational romanesc si pentru asigurarea unui viitor mai prosper si competitiv pe plan international.