Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat ordonanta de urgenta al carui scop principal este de a introduce o serie de masuri esentiale in domenii esentiale pentru imbunatatirea sigurantei si securitatii in transporturi, intr-un context socio-economic, geopolitic si militar complex, generat de conflictul armat din Ucraina.
Sorin Grindeanu spune ca, in urma stabilirii de catre Comisia Europeana a culoarelor de solidaritate UE-Ucraina, menite sa sprijine exporturile si importurile pe cai feroviare, rutiere si navale, conflictul a creat un potential economic pentru Romania prin cresterea substantiala a schimburilor comerciale intre Ucraina si Uniunea Europeana. Totodata, aceasta situatie genereaza presiuni sporite asupra institutiilor publice aflate in subordonarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Noile prevederi legislative vizeaza: elaborarea si punerea in aplicare a normelor tehnice si a reglementarilor specifice in transporturi; asigurarea pregatirii profesionale si perfectionarii personalului din domeniu; certificarea si inmatricularea mijloacelor de transport, precum si inspectia si controlul acestora; certificarea operatorilor economici care desfasoara activitati de transport; certificarea personalului cu atributii in domeniul sigurantei si securitatii transporturilor; investigarea accidentelor si incidentelor din transporturi.
Sorin Grindeanu spune cam pentru a raspunde provocarilor actuale, proiectul de act normativ prevede, de asemenea, masuri pentru mentinerea si atragerea personalului de specialitate in institutii publice cheie, finanțate integral din venituri proprii, precum: Autoritatea Rutiera Romana (ARR); Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR); Autoritatea Navala Romana (ANR); Centrul Roman pentru Pregatirea si Perfectionarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV); Autoritatea de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (AIAS).
Un alt aspect important al ordonantei consta in completarea Capitolului I “Salarii de baza” din Anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 153/2017. Noile prevederi stabilesc ca personalul incadrat in autoritatile si institutiile publice aflate in subordonarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sa beneficieze de drepturi salariale similare cu cele ale personalului din administratia publica centrala, conform echivalarii functiilor aprobata de ordonatorul principal de credite.
Sorin Grindeanu subliniaza si ca incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, prevederile Capitolului II, art. 10 lit. e) din Anexa nr. VII la Legea nr. 153/2017 se vor aplica si personalului din domeniul rutier si aerian, aflat in subordonarea ministerului, asigurand astfel o armonizare a conditiilor de salarizare in intreg sectorul.
Ministerul Transporturilor semnaleaza, insa, ca, pe fondul lipsei de personal si al respectarii prevederilor Codului Muncii si ale Contractului Colectiv de Munca, nu s-a putut asigura in mod constant serviciile de permanenta (tura) si participarea angajatilor ANR la comisiile de control pentru formalitatile de sosire si plecare a navelor din porturi. Se estimeaza ca aceasta situatie se va perpetua si in viitor, afectand astfel unele proceduri operationale.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a subliniat importanta acestor masuri pentru consolidarea infrastructurii de transport si pentru adaptarea la provocarile generate de contextul international actual, asigurand in acelasi timp respectarea normelor de siguranta si securitate in domeniu.
This post was last modified on feb. 18, 2025, 2:34 PM 14:34