X

Semnal de Ingrijorare de ULTIMA ORA al Ministrului Educatiei privind Situatia Invatamantului din Romania

Ministrul Educatiei, Daniel David, a prezentat recent pentru milioane de romani din intreaga tara o serie de informatii foarte importante cu privire la o serie de  unei analize europene care dezvaluie o situatie alarmanta privind perceptia publicului asupra stiintei si tehnologiei. Studiul, realizat pe un esantion reprezentativ ce include tineri, adulti si seniori, incepand de la varsta de 15 ani, aduce in prim-plan atitudini care contrazic tendintele din majoritatea tarilor Uniunii Europene.

Ministrul Educatiei spune ca, potrivit datelor prezentate, aproximativ o treime din populatie (32%, iar 3% nu s-au exprimat) manifesta o atitudine negativa fata de stiinta si tehnologie – cel mai ridicat procent din cadrul UE, unde media este de circa 17%. Mai mult, doar jumatate din populatie considera ca impactul stiintei si tehnologiei are efecte pozitive asupra vietii, comparativ cu media europeana de 67%.

Un alt aspect surprinzator este faptul ca 45% dintre romani cred ca beneficiile noilor tehnologii trebuie cautate de catre cetateni, nu de autoritati – procent ce depaseste cu mult media UE de aproximativ 28%. Acest lucru subliniaza o neincredere accentuata in institutiile publice si o tendinta crescuta de auto-documentare, fenomen care poate favoriza aparitia pseudo-stiintei, a teoriilor conspirative si a “fakenews”.

Ministrul Educatiei explica dasemenea mai mult, ca doar 55% din populatie este de parere ca rezultatele stiintifice obtinute din fonduri publice ar trebui puse la dispozitie gratuit, in timp ce increderea in descoperirile tehnologice bazate pe inteligenta artificiala este de numai 25%, situatii in care mediile europene sunt, respectiv, de circa 80% si 38%.

Daniel David avertizeaza ca aceste rezultate nu sunt doar statistici, ci indicatori ai unei crize de incredere care poate conduce la consecinte grave. „Atitudinea nefavorabila fata de stiinta si tehnologie, combinata cu tendinta de a cauta informatii pe cont propriu, ne expune la riscuri majore – de la aparitia fenomenelor de pseudo-stiinta si teorii ale conspiratiei, pana la un potential risc de securitate nationala”, a declarat ministrul.

Implicatiile acestui fenomen sunt multiple. Pe de o parte, vocea directa a oamenilor este esentiala in stabilirea valorilor etice si estetice, insa, pe de alta, atunci cand vine vorba de stabilirea adevarului, expertiza si institutiile specializate, cum ar fi scoala, sunt fundamentale pentru progresul civilizatiei. „Doar prin intermediul stiintei si a expertizei putem evita repetarea istoriei intunecate a persecutiilor si a impunerii unor adevaruri manipulative care ne limiteaza dezvoltarea”, a subliniat Daniel David.

Ministrul Educatiei a lansat un apel la reforme in sistemul educational si la o mai buna comunicare a rezultatelor cercetarilor stiintifice. Se impune o abordare care sa reconecteze institutia scolara cu cetatea, pentru a construi un mediu in care adevarul sa fie demonstrat prin dovezi, nu prin retorica sau interes personal.

Astfel, se doreste nu doar cresterea nivelului de alfabetizare functionala, ci si combaterea fenomenelor de abandon scolar si a analfabetismului functional, factori care, in combinatie cu neincrederea in autoritati, pot avea efecte negative pe termen lung asupra societatii.

Analiza prezentata de ministrul Daniel David deschide o dezbatere necesara despre rolul stiintei in viata cotidiana si despre importanta reinnoirii legaturii dintre cetateni si institutii. Doar printr-o colaborare stransa si o implicare reala a tuturor actorilor sociali se poate crea un climat de incredere si progres durabil.

Redactia iDevice.ro

This post was last modified on feb. 25, 2025, 7:08 PM 19:08

Disqus Comments Loading...