Ministrul Educatiei, Daniel David, a vorbit recent despre necesitatea regandirii uneia dintre principalele si cele mai importante schimbari pe care vrea sa le faca in invatamant, mai exact planurile-cadru la nivelul invatamantului liceal, in contextul in care legea educatiei impune o noua structura a bacalaureatului. Oficialul subliniaza faptul ca, desi elevii romani demonstreaza un nivel de inteligenta si creativitate comparabil cu cel al tinerilor din tarile vestice, rezultatele la finalul liceului arata un analfabetism functional prea mare.
„Avem un context legislativ nou in care bacalaureatul va fi regandit si atunci trebuie sa regandim planurile-cadru la nivelul invatamantului liceal pentru a le lega de formula viitorului bacalaureat. Ma uit si vad ca intra in clasa a IX-a copiii cu un nivel de inteligenta si creativitate comparabil cu ce vedem in tarile vestice la care ne raportam mereu, dar cand ma uit la output vad un nivel foarte crescut de analfabetism functional prea mare pentru o tara cu ambitiile Romaniei.
Ministrul Educatiei transmite ca este foarte trist cand vedem aceste rezultate si aceste date care ar trebui sa ne sperie, iar pe mine m-au speriat. Mi-ar fi placut ca inceputul de mandat sa fie mai usor. Mi-ar fi placut sa aman acest demers, dar din cauza acestor motive cred ca este responsabilitatea unui ministru sa se apuce si sa faca ce trebuie sa faca, nu ce ii place sa faca”, a declarat Daniel David in cadrul unei dezbateri publice.
Daniel David a mentionat ca se va lucra la continuturile incluse in programele scolare, precizand ca acestea sunt, in anumite zone, prea incarcate si nu intotdeauna relevante. „Va trebuie sa aerisim curriculumul si sa il facem relevant pentru ceea ce vrem”, sustine oficialul.
Ministrul Educatiei a atras atentia asupra presiunii pe care o exercita noua lege, ce regandeste bacalaureatul, dar si asupra faptului ca disciplinele si legatura lor cu examenul de final trebuie adaptate noilor cerinte. „Ar trebuit sa facem acest lucru inca din 2021, pentru ca generatia de la gimnaziu, care a intrat pe noile planuri-cadru in 2017, sa intre intr-o logica similara si la nivel de liceu. Este o presiune legata de incarcarea pe care o punem pe umerii copiilor nostri.”
Daniel David a punctat ca evaluarile internationale, precum testele PISA, releva o performanta slaba la nivelul liceului. „Intra tineri inteligenti, cu inteligenta si creativitate similare celor din alte tari vestice, dar nu ies oameni la fel de performanti. Asta mie imi spune ca modelele pe care le avem in zona invatamantului liceal in acest moment nu mai sunt adecvate. Trebuie sa le schimbam.”
Ministrul Educatiei a mai precizat ca primele reactii la acest demers au fost fie foarte critice, fie laudative, insa a subliniat ca este deschis la propuneri serioase: „Dupa primele zile, oamenii au inteles ca totusi noi suntem seriosi, ca avem o perioada de dezbatere, de consultare, ca nu sunt impresionat de critici, nici de laude.
Suntem deschisi spre analize serioase, astfel incat am inceput sa trecem dincolo de formula «nu se poate» si am ajuns la ideea de a regandi modelele in care diverse discipline doresc sa se proiecteze in secolul XXI la nivelul invatamantului liceal.”
Ministrul Educatiei considera ca regandirea structurii liceale si a modului in care sunt transmise cunostintele este esentiala pentru a imbunatati performantele elevilor romani. Masurile propuse isi propun atat simplificarea si relevanta curriculei, cat si o noua abordare in pregatirea examenului de bacalaureat.