Florin Barbu, ministrul Agriculturii, a anuntat pregatirea adoptarii unei Hotarari de Guvern care are o importanta foarte mare pentru sectorul agricol: Strategia nationala de promovare a produselor agroalimentare romanesti pentru perioada 2025-2029.
Florin Barbu transmite ca prezenta Strategie are ca viziune obtinerea de catre Romania de beneficii maxime de pe urma productiilor sale agricole, a calitatii produselor agroalimentare si a traditiilor sale culinare. Prin promovarea acestor elemente esentiale, se doreste asigurarea unei mai mari prosperitati si obtinerea unor rezultate economice pozitive in folosul intregii populatii.
Pana in anul 2030, Romania aspiră sa fie lider regional in productia si exportul de produse agroalimentare cu valoare adaugata. Inspirata din succesul produselor traditionale romanesti pe pietele externe si capitalizand proiectele majore in curs de desfasurare, strategia urmareste transformarea sectorului agroalimentar intr-un pilon robust al economiei nationale.
Angajamentele actuale, combinate cu lectiile invatate din modelele altor tari, vor contribui la diminuarea exporturilor de materii prime si reducerea importurilor de produse agroalimentare prelucrate.
Florin Barbu aduce in atentie ca MADR, autoritatea publica centrala cu prerogative legale in asigurarea securitatii alimentare nationale, joaca un rol esential in acest demers. Institutia nu doar ca genereaza sprijin, ci si creeaza si difuzeaza fluxuri de informare si cunoastere, facilitand astfel dezvoltarea si fructificarea potentialului agroalimentar al Romaniei.
Scopul strategiei este de a intreprinde masuri necesare pentru a raspunde cerintelor pietelor moderne si de a valorifica la maximum potentialul agroalimentar romanesc. Actiunile si colaborarile strategice, adaptarea la noile oportunitati, sporirea vizibilitatii produselor agroalimentare romanesti si asigurarea competitivitatii acestora pe piata interna, dar si pe piete terte, vor determina cresterea consumului intern de produse romanesti, redefinind astfel standardul de excelenta in sectorul agroalimentar.
Florin Barbu subliniaza ca obiectivul general al strategiei este clar: fructificarea potentialului agricol al Romaniei, cresterea valorii adaugate si a valorii de piata a produselor agroalimentare, precum si constientizarea consumatorului cu privire la calitatea produselor autohtone, care reprezinta o parte integranta din cultura poporului roman.
Aceste elemente sunt definitorii pentru elaborarea unor strategii si programe nationale menite sa asigure implementarea politicilor de incurajare a obtinerii si promovarii produselor agroalimentare romanesti.
Florin Barbu confirma si ca obiectivul stabilit urmareste sprijinirea producatorilor si procesatorilor din sectorul agroalimentar pentru a valorifica potentialul agricol al Romaniei, pentru a dezvolta comunitatile rurale si pentru a consolida pozitia produselor romanesti pe pietele interne si internationale.
Atingerea acestui obiectiv presupune intreprinderea masurilor necesare pentru a raspunde cu succes cerintelor pietelor moderne si pentru a valorifica la maximum potentialul terenurilor agricole romanesti.
Abordarea strategica propusa se bazeaza pe o promovare dual-complementara, care imbina metodele clasice cu noile tehnici digitale pentru promovarea produselor alimentare romanesti.
Programele incluse in prezenta Strategie vor urma directiile de actiune si masurile prezentate in figura si tabelul urmator, acestea fiind configurate in actiuni concrete, prezentate in Anexa 1, si au rolul de a sprijini atingerea obiectivelor si implementarea integrala a strategiei.
Florin Barbu anunta ca la stabilirea directiilor de actiune, au fost avute in vedere recomandarile primite din partea expertilor Bancii Mondiale. Aceste recomandari au subliniat necesitatea ca MADR sa fie considerat o sursa de incredere, impunand elaborarea unei strategii de comunicare cu cetatenii si consumatorii.
In acest sens, se va pune un accent deosebit pe colaborarea activa cu toti actorii implicati in buna functionare a lantului alimentar – producatori, procesatori, distribuitori, comercianti, institutii cu atributii specifice, mediul academic si societatea civila – prin prisma unui parteneriat de comunicare pentru promovarea produselor romanesti.
Prin aceasta hotarare si strategia aferenta, Romania se angajeaza sa transforme potentialul sau agricol intr-o sursa sustenabila de dezvoltare economica, imbunatatind in acelasi timp standardele de calitate si promovand cu mandrie traditiile culinare romanesti.