Ministrul Educatiei, Daniel David, a anuntat recent o decizie foarte importanta care are menirea de a oferi in mod oficial sustinere oficiala pentru ceea ce este cunoscut ca Institutului de Stiinte ale Educatiei, subliniind importanta esentiala a acestei masuri pentru modernizarea sistemului educational romanesc.
Ministrul Educatiei anunta in mod oficial faptul ca, in baza declaratiilor sale, institutul trebuie sustinut ca principal motor in implementarea unei educatii bazate pe dovezi stiintifice, o necesitate in contextul actual marcat de blocaje economico-financiare.
In 1956, Academia Romana a infiintat Institutul de Psihologie, marcand un moment important in dezvoltarea acestei discipline atat la nivel national, cat si international. Totusi, in anii ’70, regimul comunist a impus restrictii severe, deoarece psihologia nu se alinia la modelul de formare al “omului nou”.
Ministrul Educatiei afirma ca, in 1970, institutul a fost transferat in cadrul Academiei de Stiinte Social-Politice “Stefan Gheorghiu”, iar din 1972 manualele de psihologie au fost scoase din sistemul educational. In 1977, specializarea in psihologie a fost interzisa in universitati, iar in 1978 institutul a trecut sub controlul direct al Guvernului, fiind integrat in cadrul Institutului de Cercetari Pedagogice si Psihologice.
Aceasta asociere, desi menita sa consolideze legatura dintre pedagogie si psihologie, a condus la desfiintarea institutului in 1982, in contextul controverselor generate de fenomenul “meditatiei transcendentale”.
Dupa Revolutia Anticomunista din 1989, institutul dedicat stiintelor educatiei a fost reinfiintat in cadrul Ministerului Invatamantului, in timp ce institutul de psihologie a ramas in sfera Academiei Romane, alaturi de componenta de filosofie.
Ministrul Educatiei subliniaza si ca, in 2019, din motive administrative, institutul a fost reorganizat ca unitate in cadrul Ministerului Educatiei. Tinand cont de legatura istorica stransa cu psihologia, ministrul Daniel David a acceptat ulterior sa devina presedintele consiliului stiintific al Unitatii de Cercetare in Educatie (fostul Institut de Stiinte ale Educatiei).
Daniel David explica faptul ca ca reinfiintarea institutului reprezinta un pas strategic esential pentru dezvoltarea unui sistem educational modern, bazat pe dovezi stiintifice si cercetare riguroasa.
Ministrul Educatiei a declarat: “Am sustinut ideea reinfiintarii institutului din momentul in care s-a lucrat la Legea Invatamantului preuniversitar (Legea 198/2023) si sunt incantat ca am putut initia Hotararea de Guvern in acest sens.” Aceasta masura este vazuta ca o investitie in viitorul educatiei romanesti, menita sa depaseasca blocajele actuale si sa ofere o baza solida in formarea generatiilor viitoare.
Reintreprinderea Institutului de Stiinte ale Educatiei este asteptata sa aduca beneficii pe termen lung, facilitand implementarea unor politici educationale bazate pe dovezi si cercetare stiintifica.
Daniel David a incheiat cu un apel la investitii continue in educatie si cercetare, subliniind ca stiintele educatiei sunt fundamentale pentru formarea unei societati progresiste si bine informate. Aceasta initiativa este privita nu doar ca o reformare administrativa, ci ca un demers strategic in directia modernizarii invatamantului romanesc.