Simona Bucura-Oprescu, ministerul Muncii, anunta o serie de masuri noi, care vor fi puse in aplicare multumita unor directive care vizeaza la nivel national domeniul serviciilor sociale, prin ordinul pregatit de adoptare, care stabileste un cadru unic pentru contractele de servicii sociale, pentru informarile si rapoartele transmise catre serviciile publice de asistenta sociala, precum si procedura de fundamentare a bugetului necesar si indicatorii pentru monitorizarea acestor servicii.
Simona Bucura-Oprescu anunta ca ordinul prevede aprobarea modelului-cadru al contractului de servicii sociale, incheiat intre furnizorii de servicii sociale si beneficiari sau, dupa caz, reprezentantii legali ai acestora. Acest model, prevazut in anexa nr. 1 la ordin, trebuie sa fie adoptat de catre toti furnizorii de servicii sociale, care isi vor aproba formatul si continutul contractului pe baza acestui cadru, respectand in acelasi timp standardele minime de calitate si legislatiile speciale aplicabile.
In acest fel, autoritatile isi propun sa asigure uniformitatea si transparenta in incheierea contractelor, facilitand astfel evaluarea si monitorizarea serviciilor acordate. Pe langa modelul-cadru pentru contracte, ordinul aproba si un model de informare, ce va fi transmis de furnizorul de servicii sociale catre serviciul public de asistenta sociala din raza administrativa-teritoriala in care isi are domiciliul sau resedinta beneficiarul.
Simona Bucura-Oprescu afirma si ca acest model de informare, prevazut in anexa nr. 2, cuprinde detalii despre incheierea contractelor de servicii sociale, stadiul implementarii planului de servicii si scoaterea din evidenta a cazurilor finalizate.
In cazul serviciilor sociale gestionate de serviciul public de asistenta sociala, responsabilitatea transmiterii acestor informari revine conducerii serviciului, desemnata prin regulamentul de organizare si functionare aprobat prin hotarare a consiliului local sau judetean.
Un alt aspect important al ordinului este aprobarea procedurii de fundamentare a bugetului necesar finantarii serviciilor sociale acordate ca masura de asistenta sociala.
Aceasta procedura, detaliata in anexa nr. 3, ia in considerare monitorizarea serviciilor efectuate de serviciul public de asistenta sociala, bazandu-se pe informatiile referitoare la incheierea contractelor si pe rapoartele privind stadiul implementarii planului de servicii.
Simona Bucura-Oprescu mentioneaza totodata ca sunt aprobati si indicatorii pentru monitorizarea serviciilor sociale, prevazuti in anexa nr. 4, iar anexele 1-4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Pentru a facilita o tranzitie eficienta catre noile reglementari, partile contractante vor avea pana la data de 31 decembrie 2025, pentru a modifica si completa, dupa caz, contractele pentru acordarea de servicii sociale aflate in desfasurare la momentul intrarii in vigoare a ordinului.
Modificarile vor fi realizate in conformitate cu prevederile modelului-cadru din anexa nr. 1, respectand totodata standardele minime de calitate si legile speciale aplicabile. In plus, pentru contractele de servicii sociale incheiate cu beneficiarii supusi restructurarii, precum si pentru informarile si rapoartele transmise de furnizorii de servicii, se va inlocui, pana la aceeasi data, licenta de functionare cu numarul avizului acordat pe planul de restructurare.
Simona Bucura-Oprescu confirma si ca la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga, de asemenea, Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 73 din 17 februarie 2005, care aprobase modelul Contractului pentru acordarea de servicii sociale incheiat de furnizorii acreditati, si Ordinul nr. 71 din 17 februarie 2005, privind modelul de contract incheiat de serviciile publice de asistenta sociala cu furnizorii de servicii sociale.
Aceste masuri de abrogare sunt justificate de necesitatea unei modernizari a cadrului normativ, adaptat contextului actual si nevoilor reale ale beneficiarilor. Noua ordine reprezinta o initiativa ambitioasa menita sa creasca eficienta si transparenta in acordarea serviciilor sociale, contribuind la o mai buna gestionare a resurselor publice si la imbunatatirea calitatii asistentei acordate persoanelor vulnerabile.
Autoritatile spera ca implementarea acestor reglementari va duce la o colaborare stransa intre furnizori, beneficiari si serviciile publice de asistenta sociala, asigurand astfel un sistem de protectie sociala mai robust si mai bine organizat.