Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anuntat initierea unui nou proiect de ordin ministerial care contine decrete menite sa modifice legislatia actuala privind autorizarea personalului feroviar cu responsabilitati in siguranta circulatiei, in urma unui incident grav petrecut recent in reteaua CFR.
Sorin Grindeanu mentioneaza in ordin ca incidentul care a avut loc in data de 10 februarie 2025, in jurul orei 17:30, pe raza Regionalei CF Bucuresti, a reprezentat un semnal de alarma major pentru sistemul feroviar romanesc. Trenul Interregio 1665, operat de SNTFC „CFR Calatori”, a fost directionat gresit catre statia Ploiesti Vest in loc de Ploiesti Sud, in urma unei erori de executie a parcursului dupa trecerea prin punctul de miscare Ploiesti Triaj.
Ordinul specifica faptul ca nu se pot trata cu superficialitate astfel de evenimente. Este responsabilitatea statului sa intervina rapid si eficient pentru a preveni repetarea unor astfel de situatii care pot avea consecinte grave asupra sigurantei pasagerilor si a traficului feroviar.
Noul proiect de ordin vizeaza modificarea Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2262/2005, cu scopul de a permite suspendarea sau retragerea autorizatiilor personalului feroviar implicat in incidente grave sau abateri similare.
Sorin Grindeanu lanseaza aceasta initiativa foarte importanta in contextul mai multor incidente petrecute in ultimii ani, care releva un tipar ingrijorator in ceea ce priveste controlul si responsabilitatea in circulatia trenurilor.
Printre cazurile semnalate se numara: pe 26 aprilie 2023, in statia CF Videle, un tren de marfa apartinand unui operator privat a fost directionat gresit catre Ciolpani in loc de Radulesti; pe 21 iunie 2024, in statia CF Chitila, un tren Regio a fost expediat de pe o linie gresita spre o directie neconforma.
Documentul specifica foarte clar faptul ca aceste situatii nu pot ramane fara urmari. Ministerul Transpoturilor isi propune sa intareasca cadrul legal astfel incat asemenea greseli sa nu mai fie posibile, iar daca totusi apar, cei responsabili sa suporte consecintele.
Sorin Grindeanu a stabilit ca modificarile propuse sa urmareasca si alinierea Ordinului nr. 2262/2005 cu noile prevederi legislative privind reorganizarea institutiilor publice din domeniul feroviar, conform OG nr. 14/2023 si HG nr. 309/2023, care reglementeaza organizarea si functionarea Autoritatii de Siguranta Feroviara Romane (ASFR).
Proiectul de ordin este supus in prezent procesului de aprobare, iar autoritatile spera ca implementarea acestuia sa contribuie la cresterea nivelului de siguranta in transportul feroviar din Romania.