Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii, vrea sa adopte un ordin cu o serie de dispozitii speciale vizand Romania, iar asta deoarece vorbim despre ceea ce va fi bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2025 al Institutului National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale (INCSMPS).
Simona Bucura-Oprescu afirma ca institutul functioneaza sub coordonarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale si are ca obiectiv principal cercetarea in domeniul muncii, protectiei sociale si politicilor publice conexe.
Conform ordinului, veniturile totale planificate pentru 2025 ating 6.800 de mii de lei, cu 16,72% mai mult fata de nivelul inregistrat in anul precedent. Principala sursa de venit o constituie exploatarea, estimata la 6.750 de mii de lei, dintre care 6.370 de mii de lei provin din activitatea de baza – cu 15,73% mai mult decat in 2024.
Simona Bucura-Oprescu subliniaza faptul ca institutul isi asigura resursele financiare din mai multe proiecte, structurate astfel: 36,25% proiecte finantate din Programe Nucleu (competitia 2023), alocate pentru anul 2025; 1,67% proiecte finantate din fonduri europene altele decât Fondul Social European, precum EUROMOD; 31,25% proiecte finantate in cadrul proiectelor de prestari servicii castigate prin participarea la competitiile organizate de Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene; 30,83% proiecte finantate din Programul Educatie si Ocupare (PEO) 2021-2027.
Totodata, veniturile financiare sunt estimate la 50 de mii de lei si includ diferente de curs valutar si dobanzi, in crestere cu 31,58% comparativ cu anul precedent, in functie de disponibilitatile si datoriile in devize.
Simona Bucura-Oprescu, pe de alta parte, afirma ca, cheltuielile totale ale INCSMPS sunt evaluate la 6.742 de mii de lei – cu 16,14% mai mari decat in 2024. Structura cheltuielilor difera de cea din anul precedent, intrucat diversele proiecte finantate din fonduri europene si din Planul National de Cercetare-Dezvoltare au cerinte bugetare diferite.
Aceasta flexibilitate se datoreaza faptului ca fiecare proiect are un deviz propriu, care sta la baza ofertelor depuse in competitie. Potrivit documentului, cheltuielile de exploatare ajung la 6.722 de mii de lei, cu 16,06% mai mult decat in 2024. Cresterea ia in calcul: ropunerile departamentelor din INCSMPS; nivelul cheltuielilor inregistrate in 2024; tarifele orare ale expertilor din echipele de implementare; cresterea preturilor la utilitati; mentinerea nivelului taxelor si impozitelor locale; inflatia si deprecierea leului prognozate pentru 2025; evolutia altor costuri specifice din proiectele in derulare.
Simona Bucura-Oprescu confirma ca din totalul cheltuielilor de exploatare, 490 de mii de lei sunt directionati catre bunuri si servicii, cu 15,95% mai mult decat in 2024. Cheltuielile de personal, de 5.805 mii de lei, cresc cu 16,36% fata de anul precedent, iar cheltuielile cu salariile (5.550 mii de lei) se majoreaza cu 15,91%.
Acest lucru se datoreaza: cresterii numarului mediu de salariati cu 9,68%; actualizarii costurilor salariale la rata inflatiei estimata pentru 2025; promovarilor planificate pentru anul in curs; reajustarii grilei de salarizare, in conformitate cu modificarile legislative, inclusiv cresterea salariului de baza minim brut pe tara la 4.050 de lei de la 1 ianuarie 2025, cu 9,4% mai mult decat nivelul anterior.
Simona Bucura-Oprescu, a subliniat importanta adaptarii continue a cheltuielilor la veniturile efectiv realizate si la eficienta proiectelor derulate. De asemenea, ea a punctat necesitatea atragerii de fonduri europene si a dezvoltarii de noi directii de cercetare pentru ca INCSMPS sa isi mentina competitivitatea in zona de expertiza care ii este specifica.
Cu un buget in crestere si o structura a cheltuielilor orientata spre implementarea proiectelor castigatoare, Institutul National de Cercetare Stiintifica in Domeniul Muncii si Protectiei Sociale isi propune sa isi consolideze rolul de principal actor in domeniul cercetarii, sa sustina politicile publice si sa raspunda provocarilor pietei muncii si sistemului de protectie sociala din Romania.
This post was last modified on mart. 27, 2025, 11:17 PM 23:17