Comisia Europeana a impus sanctiuni record in valoare totala de 458 milioane EUR asupra a 15 mari producatori de automobile si Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA) pentru participarea la un cartel de reciclare, ce a durat peste 15 ani.
Comisia Europeana dezvaluie oficial ca ancheta a relevat ca intre 29 mai 2002 si 4 septembrie 2017, actorii din industria auto au adoptat practici anticoncurentiale ce vizau maximizarea profitului prin reducerea costurilor de procesare a vehiculelor scoase din uz.
Investigatiile Comisiei Europeane au scos la iveala faptul ca producatorii auto, inclusiv Honda, Mazda, Mitsubishi si Suzuki, s-au angajat in acorduri secrete pentru a nu remunera dezmembratorii pentru procesarea vehiculelor uzate, folosind strategia denumita “Zero-Treatment-Cost”.
Totodata, companiile au convenit sa nu promoveze in mod transparent cat de mult dintr-un vehicul scoas din uz poate fi reciclat si reutilizat, reducand astfel presiunea consumatorilor asupra angajamentelor legale privind performanta de reciclare a masinilor noi.
Comisia Europeana, printr-o ancheta minutioasa, a demonstrat implicarea activa in combaterea practicilor anticoncurentiale din sectorul auto. S-a constatat ca Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA) a actionat ca facilitator al cartelului, organizand numeroase intalniri si schimburi de informatii sensibile intre companiile implicate.
In conformitate cu Directiva 2000/53/CE, care prevede ca ultimul proprietar al unui vehicul scoas din uz sa poata dispune de acesta fara costuri suplimentare, producatorii au fost obligati sa suporte costurile aferente, asigurand astfel o reciclare corecta si eficienta. Aceasta masura este esentiala pentru protejarea drepturilor consumatorilor si pentru promovarea unui mediu concurential loial.
Un aspect notabil al anchetei este colaborarea companiilor cu Comisia Europeana. Mercedes-Benz, de exemplu, a dezvaluit existenta cartelului in cadrul programului de clenenta, beneficiind de imunitate deplina si evitand o amenda de aproximativ 35 milioane EUR. In plus, Stellantis (inclusiv Opel), Mitsubishi si Ford au beneficiat de reduceri semnificative ale amenzii datorita cooperarii lor active.
Mai mult, Comisia Europeana a aplicat o reducere de 10% pentru toate companiile care si-au recunoscut implicarea, demonstrand astfel deschiderea catre solutia amiabila a cazului si angajamentul fata de transparenta in industrie.
In paralel cu sanctiunile aplicate, Comisia Europeana a propus o serie de masuri de flexibilitate menite sa sprijine producatorii auto in atingerea obiectivelor privind emisiile de CO2 pentru perioada 2025-2027.
Printre aceste initiative se numara stimulentele de finantare pentru implementarea infrastructurii de reincarcare, care vor facilita tranzitia catre un model economic mai sustenabil si vor contribui la ambitiile de decarbonizare ale Uniunii Europene.
Aceasta abordare integrata demonstreaza angajamentul Comisiei Europeane de a asigura nu doar o piata competitiva, ci si o industrie auto orientata spre inovatie si responsabilitate fata de mediu.
Scandalul cartelului de reciclare a vehiculelor scoase din uz reprezinta o lovitura dureroasa pentru imaginea industriei auto europene, dar si o oportunitate de a intari mecanismele de reglementare si de protejare a consumatorilor.
Prin sanctiunile impuse si masurile viitoare, Comisia Europeana isi reafirma rolul de garant al unei concurente corecte si al unui mediu economic transparent, consolidand astfel increderea publicului in sistemul de reglementare al UE.
This post was last modified on apr. 3, 2025, 9:29 PM 21:29