Ministrul Educatiei, Daniel David, confirma in mod oficial o extrem de importanta actiune pe care a derulat-o pentru sistemul de invatamant, deoarece prezent la Forumul Educatiei Financiare editia a III-a, a prezentat o viziune ambitioasa pentru o integrare progresiva a educatiei financiare in sistemul scolar romanesc.
Ministrul Educatiei afirma ca discursul sau a adus in prim-plan necesitatea unui echilibru atent intre disciplinele traditionale si cele care dezvolta abilitati psiho-socio-culturale, pentru a pregati elevii in mod eficient pentru provocarile viitorului.
Daniel David a declarat: “Asa cum am mai mentionat in spatiul public, nu este usor sa tinem in planurile-cadru un echilibru intre stiinte, religie, discipline ale culturii nationale si domenii ce ne pregatesc prin abilitati psiho-socio-culturale pentru viata, fara a supraincarca curriculumul si copiii.”
El a subliniat ca o revizuire profund structurata a programelor scolare este esentiala, argumentand ca, in contextul evolutiei globale, elevii trebuie sa beneficieze de cunostinte practice si aplicabile in situatii reale.
Ministrul Educatiei, inspirat de vizita recenta in SUA, ministrul a prezentat modelul occidental de descentralizare a unitatilor de invatare ca solutie inovatoare. “Modelul de implementare il vad in forma larg raspandita in vest – nu doar la nivel de discipline, ci prin unitati de invatare organizate pe niveluri: primar, gimnazial si liceal.
Astfel, anumite unitati se vor preda in cadrul disciplinelor existente (precum educatie financiara, consiliere si orientare, economie sau matematica), iar cele mai avansate vor putea deveni o disciplina optionala de educatie financiara.”
Acest sistem, desi exploratoriu in stadiul actual, va fi definit in colaborare cu specialistii din sistemul de educatie, reprezentantii BNR si experti din mediul socio-economic-financiar. Daniel David a accentuat importanta unei programe coerente si progresive, mentionand ca unitatile de invatare trebuie sa creasca in dificultate odată cu trecerea prin ciclurile educationale.
Astfel, el isi propune ca, pe viitor, in cadrul testarilor PISA sa fie implementat si un modul dedicat educatiei financiare, astfel incat Romania sa se pozitioneze intr-un context international competitiv.
Ministrul Educatiei a avut o alta parte a discursului a fost dedicata experientei personale a ministrului, care a efectuat vizite la Muzeul BNR si in spatiile Tezaurului Central. “Vizitele la Muzeul BNR si in spatiile Tezaurului Central mi-au aratat ce inseamna profesionalismul si responsabilitatea, reflectate profund de BNR!” a declarat Daniel David, evidentiind astfel importanta colaborarii stranse intre institutiile de stat si mediul economic pentru a consolida increderea in valorile nationale.
Discursul ministrului Daniel David semnaleaza o directie clara spre modernizarea si adaptarea sistemului educational la cerintele unei societati in continua schimbare. Prin propunerea unui model ce imbratiseaza atat disciplinele traditionale, cat si abilitatile practice necesare in economia digitala, autoritatile intentioneaza sa ofere elevilor o pregatire completa, capabila sa le sustina dezvoltarea personala si profesionala in secolul XXI.
Cu aceasta initiativa, ministrul subliniaza ca o educatie financiara solida este fundamentala pentru formarea unor cetateni responsabili si pregatiti pentru provocarile globale, intr-un context in care transparenta si profesionalismul devin pilonii dezvoltarii durabile.