Ministrul Educatiei, Daniel David, continua sa implementeze schimbari in sistemul de invatamant din Romania, iar asta pentru ca ne aduce in atentie un nou act cu dispozitii pentru scoli, prin noua metodologie‑cadru pentru infiintarea, organizarea si functionarea unitatilor de invatamant preuniversitar cu statut de unitati de aplicatie, denumite in continuare “scoli de aplicatie”.
Ministrul Educatiei explica in mod oficial captul ca, prin acest demers, Ministerul Educatiei urmareste un cadru unitar la nivel national, menit sa consolideze legatura dintre mediul universitar si practicile didactice de la nivelul liceelor cu filiera vocationala, profil pedagogic. Conform noii metodologii, scolile de aplicatie sunt unitati de invatamant de stat, cu personalitate juridica, integrate in reteaua nationala de invatamant preuniversitar.
In aceste institutii se vor desfasura activitatile de practica pedagogica pentru elevii de la profilul pedagogic din licee si pentru studentii inscrisi la programe universitare de formare pentru cariera didactica, inclusiv masterat didactic, dar si pentru cei aflati in programe postuniversitare de conversie profesionala si formare continua in domeniul educatiei.
Ministrul Educatiei precizeaza ca activitatile practice pedagogice, esentiale pentru viitorii dascali, vor fi organizate pe baza unei metodologii specifice, aprobata prin ordin al ministrului. Aceasta reglementare se inscrie in prevederile art. 173 alin. (2) si ale art. 173 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile ulterioare, asigurand astfel fundamentul legal necesar desfasurarii coerente a perioadelor de practica.
Infiintarea retelei nationale a scolilor de aplicatie (RNSA) reprezinta un pas semnificativ. Prin includerea in RNSA, unitatile de invatamant preuniversitar primesc autorizatia de functionare cu statut de scoala de aplicatie, fiind astfel recunoscute oficial drept centre de formare practica pentru elevii si studentii aflati in pregatirea carierei didactice.
Ministrul Educatiei confirma si ca unitatile care si-au asumat deja filiera vocationala si scolarizeaza preponderent elevi in profil pedagogic vor beneficia de drept de drept de statut de scoala de aplicatie si vor oferi suport metodologic celorlalte institutii din retea. Astfel, acestea vor asigura consiliere si parteneriat in organizarea stagiilor de practica pedagogica, contribuind la cresterea calitatii pregatirii viitorilor profesori.
Selectia scolilor pentru obtinerea statutului de scoala de aplicatie se va realiza printr-un apel de selectie coordonat de Ministerul Educatiei si Cercetarii, in conformitate cu un calendar public. Unitati interesate vor depune solicitari insotite de documentatia care atesta indeplinirea criteriilor de selectie. Procesul transparent si competitiv va favoriza includerea celor mai pregatite institutii, gata sa devina poluri de excelenta in formarea pedagogica.
Daniel David subliniaza angajamentul ministerului pentru o educatie solida, orientata spre practica, care sa raspunda nevoilor elevilor si studentilor in drumul lor catre cariera didactica. Implementarea metodologiei se va realiza in etape, cu implicarea autoritatilor locale, a inspectoratelor scolare si a comunitatii academice, in vederea asigurarii unei retele coerente si eficiente de scoli de aplicatie.
This post was last modified on apr. 20, 2025, 10:45 AM 10:45