Vodafone: 100.000 LEI amenda de la ANCOM

Vodafone a fost amendat cu suma de 100.000 de LEI de catre ANCOM deoarece nu a plafonat traficul de internet facut in roaming de catre clienti.

La doar doua zile dupa ce ANPC a amendat Vodafone cu suma de 50.000 de lei pentru practici comercianle incorecte, acum vine randul ANCOM sa aplice o amenda de 100.000 LEI. De data aceasta amenda aplicata Vodafone are la baza neaplicarea plafonului maxim pentru traficul de intenret mobil facut in roaming de catre clientii operatorului.

Conform celor de la ANCOM, Vodafone nu a aplicat o prevedere legala care obliga operatorul sa blocheze traficul de internet facut de catre clienti cand suma de 50 de euro de cost suplimentar este atinsa. Acest plafon a fost stabilit printr-o directiva a Comisiei Europene si este obligatoriu pentru toti operatorii care activeaza in Uniunea Europeana.

Cei de la ANCOM listeaza mai jos beneficiarii unor servicii Vodafone care au fost afectati de neaplicarea acestui platfon pentru internetul mobil in roaming. Practic, Vodafone si-a lasat clientii sa faca oricat trafic de internet vor in roaming si probabil i-a taxat in consecinta, insa totul contrar prevederilor legale, deci amenda de 100.000 LEI este justificata.

Vodafone, cel de-al treilea operator de telefonie mobila din Romania ca numar de clienti si incasari, a primit astfel amenzi in valoare de 150.000 de LEI in decursul a doar doua zile. Suma este una mare si probabil va motiva pe cineva din conducerea sa schimbe practicile menite sa profite de clientii care spera sa obtina servicii bune, nu inselatorii de la Vodafone.

ANCOM sancționeaza neaplicarea plafonului maxim la internet mobil în roaming

Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a sancționat compania Vodafone Romania S.A. cu amenda contravenționala în valoare de 100.000 lei pentru ca nu a aplicat plafonul financiar sau de volum maxim care sa limiteze consumul de date în roaming la costul implicit de 50 euro/luna (fara TVA) sau la un alt nivel ales de utilizatori dintre cele puse la dispoziție de propriul furnizor. Stabilit prin Regulamentul (UE) nr. 531/2012, plafonul maxim trebuie aplicat de furnizorii care ofera servicii de date în roaming tuturor utilizatorilor acestor servicii, inclusiv celor care au optat pentru pachete/extraopțiuni care conțin resurse de date în roaming. Plafonul maxim a fost stabilit pentru a-i proteja pe utilizatori de șocul facturilor mari pe care le poate genera consumul de date în roaming. 
Utilizatori afectați
Acțiunea de control derulata de ANCOM în urma unei sesizari primite în cursul acestui an a aratat ca Vodafone nu a aplicat și nu a pus la dispoziție cel puțin un plafon financiar sau de volum maxim pentru serviciile de comunicații de date în roaming în cazul urmatoarelor categorii de abonați:
ˇ         beneficiari ai ofertei „Roaming pe zi” (în țarile în care se aplica oferta „Roaming pe zi”), opțiune introdusa de Vodafone în oferta sa comerciala începând cu data de 1 iulie 2012;
ˇ         al caror plan tarifar include beneficii de roaming, astfel de beneficii fiind introduse de Vodafone în oferta sa comerciala începând cu data de 3 februarie 2014 și fiind disponibile în prezent în anumite variante ale planurilor tarifare de tip RED/SUPER RED etc.
Neaplicarea plafonului de date în roaming încalca dispozițiile din Regulamentul UE nr. 531/2012 și constituie contraventie conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011. În consecința, ANCOM a sancționat operatorul Vodafone cu amenda în valoare de 100.000 lei și a dispus o serie de masuri de remediere a situației.
Despagubiri pentru utilizatori
Operatorul trebuie sa restituie celor doua categorii de abonați mai sus menționați, la cerere, în condițiile legii, orice suma achitata de aceștia peste nivelul de 50 de Euro/luna (fara TVA) pentru consumul de date în roaming efectuat începând cu data de 1 iulie 2012 și pâna în prezent. Au dreptul la restituirea sumelor platite în plus inclusiv cei care la data cererii nu mai dețin calitatea de abonați ai Vodafone. 
Procedura pe care utilizatorii o pot urma pentru a obține restituirea acestor sume trebuie afișata de operator pe paginea proprie de internet, la secțiunea Roaming, iar cele doua categorii de abonați afectați trebuie informați individual despre posibilitatea de a primi aceste sume în condițiile legii.
Totodata, pâna cel mai târziu la data de 1 decembrie 2016, Vodafone are obligația sa puna la dispoziția acestor categorii de abonați un serviciu de informare cu privire la consumul cumulat exprimat în volum sau în moneda în care le este emisa factura, care sa garanteze astfel aplicarea plafonului de date. Tot pâna la aceasta data, operatorul are obligația de a nu le percepe celor doua categorii de abonați nicio suma ce depașește cuantumul de 50 de Euro/luna ( fara TVA) pentru serviciile de comunicații de date în roaming.
Plafonarea consumului de date în roaming
PotrivitRegulamentului (UE) nr. 531/2012, utilizatorii care calatoresc în strainatate au dreptul sa beneficieze de un „plafon” financiar implicit la utilizarea serviciului de date în roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este blocat automat, cu exceptia cazurilor in care clientul îsi exprima explicit consimtamântul pentru continuarea utilizarii serviciilor si depasirea plafonului.Pentru a evita șocul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date în strainatate, în cazul în care utilizatorii nuopteaza explicit pentru un alt plafon din oferta comerciala a operatorilor sau nu renunța în mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligația sa aplice automat plafonul financiar implicit, a carui valoare este de 50 euro/luna (fara TVA), sau un plafon exprimat în volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/luna (fara TVA).
În plus, operatorii au obligația sa avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum și atunci când valoarea stabilita prin plafon este consumata. Mesajul care semnaleaza consumarea cantitații de trafic incluse în plafon trebuie sa conțina și informații cu privire la procedura ce trebuie urmata pentru a beneficia în continuare de servicii de date în roaming, precum și costurile suplimentare per unitate de consum. Daca utilizatorul nu urmeaza aceasta procedura, serviciul de roaming de date trebuie sistat de operator.