Noumax, unul dintre partenerii autorizati de catre compania Apple sa-i repare, sau sa-i inlocuiasca, produsele folosite in Romania, ar fi inlocuit si un iPhone furat si blocat in iCloud. Cazul s-a petrecut in luna noiembrie a anului 2015 in orasul Cluj-Napoca, reprezentanta locala a celor de la Noumax fiind in mijlocul problemei, speta fiind anchetata si de catre politie.
Conform unui ziar clujean, un hot a furat dintr-un autobuz terminalul iPhone al unei fete, care fusese cumparat cu doar 3 zile in urma. Terminalul ar fi fost logat in iCloud si ar fi avut Find My iPhone activ, mama tinerei sustinand ca a blocat dispozitivul cu Activation Lock prin sistemul Lost Mode, la scurt timp dupa ce fiica sa i-a anuntat furtul.
Furtul a fost raportat la politie de catre femeie, iar in baza unui ordin judecatoresc, hotul a fost localizat si identificat de catre politie, iar in imaginile de mai jos il puteti vedea. Inainte de a fi chemat la audieri de catre politie, hotul ar fi vizitat reprezentanta Noumax din Cluj-Napoca pentru a inlocui terminalul respectiv, care ar fi fost blocat cu Activation Lock.
Noumax acuzata ca a inlocuit un iPhone furat si blocat in iCloud
Cei de la Noumax au afirmat ca persoana care a adus terminalul in reprezentanta a afirmat ca el are probleme de functionare, dispozitivul fiind inlocuit. Se pare ca Noumax nu ar fi pornit dispozitivul, sau nu a verificat daca el este blocat in iCloud, asta in cazul in care nu presupunem ca un angajat a fost platit sa faca inlocuirea trecand cu vederea faptul ca dispozitivul a fost furat.
Avand in vedere ca garantia produselor Apple se face pe baza seriei si nu a unui document de achizitie, certificate de garantie nefiind oferite, este de inteles cum s-ar fi putut inlocui terminalul fara identificarea proprietarului. Cum s-a facut inlocuirea fara a se verifica daca dispozitivul este blocat in iCloud, este mai greu de inteles, iar Politia trebuie sa descopere in ce conditii s-a facut aceasta inlocuire.
Avand in vedere ca terminalul furat a fost predat la Apple si hotul a primit alta unitate in schimb, politia nu a confiscat acest bun, asa ca proprietara de drept a ramas fara iPhone de 1 an de zile. Mama acesteia a contactat Apple pentru a cere explicatii cu privire la actiunile celor de la Noumax si desigur ca inca asteapta un raspuns.
”În cauză s-a dispus începerea urmăririi penale in rem cu privire la săvârșirea infracțiunii de furt, faptă prevăzută de Codul penal. Polițiștii efectuează cercetări în acest dosar, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Cluj-Napoca.”
Avand in vedere ca a trecut 1 an de la deschiderea dosarului de cercetare penala si ca acesta a fost deschis in rem, nu in personam, adica in persoana hotului, este clar ca o rezolvare nu va veni prea curand. Acestea fiind spuse, chiar si cu masurile de protectie ale Apple, in Romania telefoanele pierdute sunt greu sau imposibil de recuperat, mai ales in situatii de acest gen.
UPDATE: Conform celor de la Noumax, situatia de fapt este urmatoarea :
“Conform garanției internaționale, telefonul a fost preluat și schimbat. Nu era blocat în iCloud și nici nu era raportat furat la Apple. Dacă acest lucru era realizat, am fi văzut acest lucru în sistem. La noi a venit produsul și îndeplinea toate condițiile pentru a fi preluat în garanție. Cei de la Apple au solicitat înlocuirea produsului și s-a făcut conform legii.
Chiar dacă cineva vine la mine cu factură de oriunde și nu își poate scoate contul de iCloud (își uită parola la iCloud sau nu mai are acces la cont) eu nu am ce face. Trebuie să sune personal la Apple, iar cei de la Apple, conform actelor doveditoare (factură cu seria produsului sau un act de identitate) îl deblochează. Apple verifică dacă produsul nu a fost furat sau pierdut și, în 72 de ore, înlătură contul de iCloud de pe device -ul respectiv.
O doamnă a venit la noi cu un telefon care era în rețeaua Orange, în primul an de garanție internațională, și avea probleme cu semnalul. Nu avea acest cont de iCloud activ. Produsul a fost schimbat cu acordul Apple.”