Telekom a pierdut, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva, un proces deschis de catre ANPC, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, iar ea va avea impact asupra toate contractelor operatorului telecom. Totul a inceput in 2014, cand un client al Telekom a facut plangere la ANPC din cauza faptului ca era obligat sa achite o taxa de cateva sute de euro pentru a-si putea rezilia abonamentul inainte de termen, cei de la ANPC actionand operatorul in judecata.
Telekom a pierdut initial in prima instanta, in 2016 un judecator luand decizia ca acea clauza de achitare a unei taxe pentru rezilierea abonamentului este abuziva, operatorul fiind amendat si cu 200 de LEI. Judecatorul a hotarat si ca Telekom trebuie sa modifice toate contractele in curs de derulare, si cele viitoare, pentru a elimina aceasta clauza abuziva, insa operatorul a facut apel, iar luna aceasta un judecator a mentinut decizia de la Tribunalul Bucuresti, un extras fiind mai jos.
“Analizând, calculând și comparând avantajele de care beneficiază consumatorul prin prelungirea contractului prin prisma ofertei promoționale de preț (punctul 1 din contract) raportat la cuantumul despăgubirilor (punctul 3 din contract) ce trebuie să le achite dacă dorește încetarea contractului înainte de perioada minimă de 24 de luni, echipa de control a ANPC a constatat că petentul beneficiază de o reducere lunară de 3,72 euro/lună (19,84 euro cu TVA abonament tarif listă – 16,12 euro cu TVA oferta promoțională), disproporționată față de despăgubirile ce trebuie achitate de către consumator care sunt cuprinse, în funcție de perioada în care se dorește încetarea contractului, între 55,8 euro și 223,2 euro. Astfel, se creează un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților.”
Telekom e OBLIGATA sa ELIMINE o Clauza ABUZIVA din TOATE Contractele
Telekom ii oferea clientului o reducere lunara pentru abonament, insa cei de la ANPC au sustinut in instanta ca ea este disproportionata in raport cu taxa de reziliere perceputa, iar instanta de judecata a fost de acord. Practic, acel client avea o reducere lunara de 3.72 euro la un abonament de 19 euro(pret initial), insa i se cerea sa achite o taxa de reziliere ce varia intre 8 euro si 55 de euro pentru fiecare luna ramasa in contract, ceva ce este ilogic, si ilegal, conform instantei.
“Pârâta nu a explicat de ce ar exista o diferență semnificativă între costul serviciului furnizat pentru o perioadă scurtă și costul serviciului a cărui furnizare este garantată pentru o perioadă minimă de 2 ani, pentru a justifica valoarea despăgubirilor percepute în cazul denunțării contractului înainte de încheierea perioadei minime. În contractul controlat de ANPC, posibilitatea consumatorului de a denunța contractul înainte de expirarea perioadei minime ori de a renunța la o parte din serviciile contractate este semnificativ restrânsă prin obligația de plată a despăgubirilor stabilite într-un cuantum fix de pârâtă, fără a se prevedea existența compensațiilor în sumă echivalentă și pentru consumator în cazul neexecutării contractului de către pârâtă.”
Telekom este acum obligata sa modifice toate contractele aflate in curs de derulare, inclusiv pe cele viitoare, multumita unei legi care obliga operatorii, si alte companii, sa faca asta daca pierd un proces in instanta. Cei de la Telekom vor anunta, cel mai probabil, modificarile in perioada urmatoare, insa decizia instantei e importanta, deoarece poate face loc pentru altele similare in cazul celorlalti operatori, chiar daca trebuie deschise alte procese separate.