Ministrul Educatiei transmite un mesaj extrem de important cu privire la problemele foarte serioase din scolile Romaniei, milioane de elevi fiind afectati in aceasta perioada de impactul pandemiei COVID-19 si a scolii online, cu mai multe detalii oferite in cadrul interviului de mai jos.
Ministrul Educatiei vorbeste despre faptul ca foarte multi elevi resimt scoala facuta de acasa in locul unitatilor de invatamant, lucru care genereaza probleme sociale majore, si nu doar pentru elevii din ciclul primar, sau gimnazial, ci si pentru studentii din universitati.
“Enorm (n. red. intrebat cat de mult a afectat pandemia scoala in ultimii 2 ani), infricosator de mult. Pierderile educationale sunt foarte mari, sunt foarte greu de recuperat, si pot fi recuperate doar cu perseverenta, si mai cu seama cu efortul fiecarui cadrul didactic. Efortul, priceperea si implicarea fiecarui cadru didactic.
Pierderile educationale sunt foarte mari, exista o explozie a fenomenului de bullying-ing in scoli, foarte grav, o spun psihologii, o spun cei cu pregatire, cu competenta in a se pronunta asupra acestui subiect. Exista, din pacate, doar in ultimele zile, o multiplicare a tentativelor de suicid in randul adolescentilor, exista, si iarasi o spun medicii, o multiplicare a afectiunilor oftalmologice.
Exista, si o spun eu in calitate de ministru, cu mare tristete si indurerare, o adancire a inechitatilor deja existente in sistemul romanesc de invatamant intre oras si sat, intre medii defavorizate si medii mai norocoase, din perspectiva sociala si materiala. Exista deasemenea o crestere ingrijoratoare a abandonului scolar.
Efectele sunt deja resimtite, dupa cum v-am spus, efectele sunt deja resimtite atat in economie, cat si in educatie. Ganditi-va ca sunt studenti care incheie cel de-al doilea an universitar, si care nu au vazut cum arata un amfiteatru, nu au putut sa participe cu adevarat la partea de lucrari practice, nu si-au cunoscut colegii, sunt deja efecte majore, iar ele vor fi multiplicate.
Nu are rost sa nu constientizam aceste lucruri pentru a putea raspunde cat mai bine. Statul este dator sa faca foarte multe lucruri in acest sens. Lucruri care pot fi rezolvate doar pe termen mediu si lung, pentru ca in educatie lucrurile se pot vedea doar pe termen mediu si lung, este cel mai inertial sistem public din orice stat.”