Ministrul Educatiei transmite o informare oficiala cu privire la schimbarile importante care vor fi facute in sistemul de invatamant din Romania, si care vor avea un impact mare pentru multi dintre elevii care urmeaza cursurile unitatilor de invatamant profesional si tehnic.
Ministrul Educatiei stie foarte bine cat de multa nevoie de reforma exista in cadrul acestor unitati de invatamant, iar mai jos explica in PNRR ce anume trebuie facut, si cum vor fi folositi banii care vor ajunge la Guvernul Romaniei pentru indeplinirea acestui obiectiv.
“Ministerul Educației va coordona implementarea reformei și va actualiza cadrul legislativ necesar. Prima etapă constă în realizarea propunerii de act normativ pentru modificarea cadrului legislativ actual.
Această propunere va permite elaborarea rutei complete de învățământ dual de nivel liceal și, respectiv, tertiar în vederea dezvoltării programelor de educație și formare profesională completă (calificare 3-7), a flexibilizarii parcursului educațional al tinerilor din educația profesională, al creșterii atractivității învățământului profesional în regim dual, pentru asigurarea unei rute complete și accesul la învățământul superior tehnologic etc.
Prin înființarea rutei complete, elevii din învățământul dual vor avea posibilitatea de a finaliza studiile liceale, fără sa fie nevoiți să parcurgă o ruta suplimentară educațională (clasele XI- XIII). Modificarea legislativă implică transformarea perioadei de școlarizare a elevilor din învățământul dual de la 3 la 4 ani și aprobarea metodologiei de învățământ dual, pe baza noilor planuri de liceu care vor intra în vigoare în anul 2023-2024 și a noului concept de examen de bacalaureat, aplicabil din iunie 2027.
A doua etapă constă în completarea cadrului legislativ pentru introducerea noilor calificări, în funcție de nevoile operatorilor economici, care se vor implica în dezvoltarea consorțiilor de învățământ dual (preuniversitar și universitar), prin constituirea unui grup de lucru interinstituțional, format din
reprezentanți ai Ministerului Educației, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, ai unităților de învățământ profesional și tehnic și ai mediului de afaceri etc.
Reforma propusă va fi complementară și va utiliza o serie de măsuri în domeniul ÎPT, între care dezvoltarea și utilizarea unor mecanisme de anticipare a competențelor solicitate de piața muncii în stabilirea profilurilor, care va fi dezvoltat în cadrul unui proiect finantat prin POCU (proiect considerat condiție favorizantă de către CE).”