Ministrul Educatiei le transmite romanilor informatii cu privire la foarte importante masuri oficiale care au menirea de a aduce schimbari mari pentru scolile Romaniei in cursul urmatorilor ani, ele fiind descrise in documentatia pentru PNRR care a fost trimisa la Comisia Europeana.
Ministrul Educatiei vorbeste despre stabilirea unor standarde profesionale pentru managerii scolari de catre institutia pe care o conduce, iar aducerea de oameni competenti la conducerea scolilor are sanse foarte mari de a creste substantial calitatea actului educational din sistemul de invatamant al Romaniei.
“Stabilirea standardelor profesionale pentru managerii școlari de către ME va permite dezvoltarea unui sistem deschis de selecție a directorilor, în care școlile au un rol fundamental de decizie (implicând toți beneficiarii comunității școlare – elevi, profesori, părinți, parteneri) prin descentralizarea selecției managerilor educaționali, iar contractul de management este supus negocierii în funcție de nevoile și specificul fiecărei unități de învățământ.
Standardele profesionale manageriale vor fundamenta un management eficient al informației și al resurselor umane și financiare, corelat cu obiectivele locale, cu politicile naționale (de sistem) și cu recomandările/practicile educaționale internaționale.
Corpul profesional al managerilor educaționali va fi responsabil și de asigurarea calității managementului educațional, inclusiv de monitorizarea, evaluarea și respectarea principiilor etice și a conduitei deontologice a managerilor educaționali. Reformarea politicilor de resurse umane / recrutare a managerilor educaționali se va realiza etapizat.
Revizuirea metodologiei de concurs pentru directori / de ocupare a funcției de rector astfel încât să se coreleze cu metodologia de evaluare a managerilor educaționali și să contribuie la creșterea atractivității funcției de director/rector în rândul profesioniștilor. Selecția se va face pe baza evaluării competențelor (definite în baza unor standarde naționale de competențe) precum și a verificării îndeplinirii obligativității de parcurgere a programelor de formare inițială.
Flexibilizarea criteriilor de intrare în corpul managerial se va realiza concomitent cu degrevarea managerilor educaționali de norma didactică, dar cu menținerea obligației ca printre responsabilitățile directorului de studii să se numere acea de a participa pentru observare la ore și de a contribui, astfel, la îmbunătățirea lor permanentă. Reformarea traseului profesional al unui manager educational cu definirea unui sistem de dezvoltare profesională. Instituirea unui sistem de monitorizare și evaluare periodică a politicilor din domeniul managementului educațional și de îmbunătățire a acestora pe baza dovezilor (atât pentru învățământul preuniversitar, cât și pentru cel universitar.”