Ministrul Sanatatii vorbeste in mod oficial despre noile masuri de ultima ora care sunt necesare pentru a fi impuse in toata Romania pentru milioane dintre romani, iar in aceasta situatie el vorbeste depsre refacerea lantului prin care pacientii sunt tratati initial in clinici, si nu ajung pentru orice fel de probleme in spitale.
Ministrul Sanatatii spune ca referea lantului de clinici din Romania poate ajuta la degrevarea spitalelor de un numar mare de pacienti care pot avea problemele rezolvate inainte de a ajunge la camerele de garda ale spitalelor, iar masurile pentru a reface aceste lanturi trebuie aplicate cat mai rapid in Romania.
“Cum facem sa dezvoltam asistenta medicala primara, serviciile medicale de specialitate, fostele policlinici, ele erau o treaba foarte buna pentru ca ofereau pacientului un anumit set de investigatii, ofereau tratament si scadeau presiunea pe spital. Reconstruirea acestui lant logic de servicii de asistenta primara este necesara.
Medicul de familie poate sa invstigheze pacientul, limitat, dar poate sa il invstigheze, sa il diagnosticheze, poate sa-I prescrie un anumit tip de medicatie, sau il trimite in serviciul ambulatoriu, sau daca serviciile de ambulatoriu nu reusesc, sau daca nu este unul, atunci mergi la spital.
De multe ori chestiunile acestea sunt scurtcircuitate, iar pacientul sambata, duminica, e luat de ambulanta de acasa, si este dus la spital. Aceasta este o lipsa de integrare si de functionalitate a unui serviciu medical care trebuie asigurat pe toata durata unei zile, fie ca e de lucru, sau zi libera.
El trebuie asigurat la toate aceste niveluri, pentru ca altfel nu putem sa raspundem in mod eficient nevoilor de sanatate ale oamenilor. Avem in weekend-uri si centre de permanenta, insa in acestea, unde este asigurata asistenta medicala primara, daca va uitati la harta lor, sunt judete unde sunt, insa sunt multe altele unde nu sunt deloc.
Si aici trebuie sa gasim o alta abordare astfel incat aceste centre de permanenta sa aiba si niste posibilitati de investigatii, sa poata sa ofere servicii de calitate. Ganditi-va, intr-o unitate de primiri urgente probabil ca mai mult de jumatate dintre cei care merg acolo ar putea avea problemele rezolvate in aceste centre de permanenta.”